Luxe en eenvoud
Kun je onze kennismaking met het vorige model nog herinneren? We waren niet alleen te spreken over het flitsende exterieur, ook de inhaalslag die het merk met het interieur maakte was verbluffend. Verwacht een dergelijke revolutie niet bij de nieuwe Ceed. Op het gebied van materiaalgebruik blijft de auto net iets boven het niveau van het vorige model steken. Dat heeft niet met de afwerking te maken, die ronduit keurig is en het interieur vrij houdt van kraakjes en piepjes, maar het tamelijk donkere interieur bungelt qua uitstraling toch net onder die van de Duitse concurrenten. Opstekers zijn het fraaie scherm en de gebruiksvriendelijke bediening van de vele functies.
Kia zet ook grote stappen met het nieuwe meubilair in de Ceed. De kritiek op korte zittingen en gebrekkige verstelbaarheid is definitief achterhaald. De bestuurdersstoel is in de ExecutiveLine elektrisch verstelbaar en voorzien van een geheugenfunctie. De wangen bieden een goede zijdelingse steun en de verlengde zitting weet ook de langere bestuurders een prima zitpositie te bieden. Bovendien kom je niet met je knieën tegen hard kunststof, zodat je ook na een lange rit nog fris uitstapt. Vier inzittenden kunnen genieten van stoelverwarming en ook de stuurverwarming is behaaglijk. Bestuurder en bijrijder hebben zelfs de beschikking over stoelventilatie, die net zo goed koelt als die van veel duurdere premium modellen. Uiteraard zijn deze luxe hebbedingetjes niet aanwezig op een instap-Ceed, maar op de ExecutiveLine betekenen ze geen extra investering. De voorste inzittenden zitten riant, maar achterin is het net zo goed prima toeven. De beenruimte is ondanks de wat krappe buitenmaten prima te noemen. De hoofdruimte is wel beperkter dan bij veel concurrenten, iets wat voornamelijk veroorzaakt wordt door het panoramisch schuifdak van de ExecutiveLine. Langere passagiers zitten zelfs op de voorstoelen al snel met de kruin tegen het plafond. Ondanks de strak aflopende raampartijen blijkt de auto behoorlijk overzichtelijk. Daarnaast kun je rekenen op parkeersensoren achter - gek genoeg niet aan de voorkant - en een achteruitrijcamera. Die laatste blinkt niet uit in kwaliteit en geeft een erg korrelig beeld, ook na grondig reinigen.
Bij de eerste kennismaking schoot het door ons hoofd: dat zal wel weer een lifestyle stationwagon zijn, die flink inboet aan bagageruimte en gebruiksgemak. Niets van dit alles, want Kia weet een inhoud van 625 liter te creëren in de kofferbak. Extra organizers en een opbergvak onder de laadvloer vergroten de bruikbaarheid.
MG 5 115 kW Luxury Long Range
Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line