Totaalplaatje
Het uitgaande model hoefde zich al niet te schamen voor zijn uiterlijk, want de auto is nog steeds een tijdloze en dynamische verschijning. Maar toch pakt Kia de opvolger grondig aan, zodat je eigenlijk geen designelementen van zijn voorganger terugziet. Des te meer gelijkenissen zijn er met de Optima Sportswagon, iets waar de kleinere telg zich zeker niet voor hoeft te schamen. Ten opzichte van directe concurrenten oogt de auto wat kleiner. Als we de cijfers ernaast leggen zien we dan ook dat de Ceed SW iets smaller en korter is dan bijvoorbeeld een Ford Focus wagon.
De ontwerpers hebben zich weer volledig uitgeleefd op de middenklasser, wat resulteert in een fraai gestileerde wagon. Geen druk lijnenspel of overdreven design gimmicks die na een halfjaar gaan vervelen, maar een stijlvol en volwassen ontwerp kenmerkt de SW. Door de strak aflopende derde raampartij oogt de auto minder hoekig dan hij daadwerkelijk is. Het is overduidelijk dat de SW het nuchtere lid van de Ceed-familie dient te zijn, gezien de komst van shooting brake ProCeed. Dat gaat de auto goed af en toch zijn er veel saaiere auto's te koop in hetzelfde segment. De achterlichten doen wel erg aan die van BMW denken en de namaak luchtroosters aan de achterzijde vinden we ook niet flitsend. Maar het totaalplaatje is ronduit positief en weer een aanzienlijke stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger.

MG 5 115 kW Luxury Long Range

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line





