Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

- 20 februari 2019

Investeren in automaat

De automaat boekt grote winst als het om marktaandeel gaat en dat hebben ze bij Kia ook door. Het kost je een niet misselijke investering van 2.000 euro ten opzichte van een handgeschakelde zesbak, maar dan heb je wel de beschikking over een automaat met zeven versnellingen en dubbele koppeling. De automaat past prima bij de smeuïge 1.4 T-GDi benzinemotor, mede doordat hij erg koppelrijk is. Moeiteloos accelereert de auto en je hebt het idee dat hij sneller is dan de fabrieksspecificaties aangeven. Zoals we bij veel automaten met dubbele koppeling merken, is de auto wat onrustig bij stapvoets rijden. Maar eenmaal op gang blijkt de DCT7 de transmissie die je moet hebben op de Ceed.

Zo goed als ongemerkt baant de bak zich een weg door de versnellingen. Wanneer het nodig is, schakelt hij in een oogwenk en zonder hinderlijk inhouden een paar verzetten terug. Op de middenconsole prijkt een Sport-knop. Hoewel die term wellicht wat onzinnig is met een niet overdreven vermogen van 140 pk, is dit op de buitenwegen en snelwegen de fijnste stand. De auto pakt vlotter op, wat bij inhaalacties goed van pas komt. Bij het filerijden of in de bebouwde kom schakelen we de sportstand weer uit, want dan maakt de auto onnodig veel toeren en wordt hij bovendien een beetje bokkig.

De Ceed betrekt je een stuk beter bij het rijden dan het vorige type. Zo is de auto goed in bochten te plaatsen en bieden de demperinstellingen meer beleving. Niet dat de auto spijkerhard is, maar het is goed te merken dat de auto een stuk dynamischer is geworden. Ook hier voegt de Sport-knop wel degelijk iets toe, want de besturing voelt net een tikje zwaarder aan in deze stand.

140 pk
242 Nm
209 km/h
9,4 s
7,2 (5.6) l/100km
127 g/km
C
22%
€ 23.845
€ 36.290
€ 665 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

  • Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2020 - Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • 2018 - Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • 2016 - Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line