Souplesse voert de boventoon
Wanneer je de Touareg van een afstandje bekijkt, vrees je wat betreft de rij-eigenschappen misschien het ergste. Zo'n grote auto kan natuurlijk nooit écht dynamisch en lichtvoetig zijn. Toch probeert de Touareg zich deze eigenschappen aan te meten en hij slaagt daar boven verwachting goed in. De SUV staat op het platform van de Q7 en de Cayenne, dus wanneer je bekend bent met deze auto's zullen de rij-eigenschappen van de Touareg je niet geheel verrassen. De Volkswagen positioneert zich in dit opzicht tussen de Audi en de Porsche. Hij voelt directer en lichtvoetiger aan dan de Q7, maar is niet zo gefocust op sportiviteit als de Cayenne. Twee belangrijke elementen die bijdragen aan de rijervaring in de Touareg zijn de adaptieve luchtvering en de vierwielbesturing. De meesturende achterwielen maken dat de draaicirkel kleiner wordt en de grote Volkswagen makkelijker de hoek om gaat, terwijl de luchtvering het hoge zwaartepunt in het gareel houdt en te allen tijde zorgt voor een bepaalde mate van rust en comfort in de auto. Op de snelweg zorgt de meesturende achteras juist voor een hogere mate van stabiliteit. De Touareg is met name gericht op comfort, maar ook in dynamisch opzicht hoeft hij zich gezien zijn formaat absoluut niet te schamen.
Ondanks de wolk van schaamte die de dieselmotor tegenwoordig lijkt te omringen, gaat de Volkswagen-groep gewoon vrolijk verder met het introduceren van nieuwe zelfontbranders. De Touareg is voorzien van de welbekende 3.0 TDI V6 diesel met 286 pk en een flinke bult koppel van 600 Nm. Misschien kan het in deze tijd niet meer, maar deze motor vormt een perfecte match met de fullsize-SUV. Dankzij het hoge koppel, dat bij 2.250 tpm volledig beschikbaar is, hoeft de motor er nooit echt hard aan te trekken. Het blok komt bij normaal rijgedrag nauwelijks boven de 2.500 toeren uit. Er is ook nog een V8 diesel leverbaar, maar op geen enkel moment verlangden wij naar meer vermogen. Het verbruik blijft daarbij met een gemiddelde van 8,4 liter op 100 km (ongeveer 1 op 12) eveneens mooi binnen de perken. Met een vergelijkbare benzinemotor zijn dat soort waarden in dergelijke auto's absoluut niet te realiseren.