Trek de portemonnee maar...
Premium Duits rijden is niet goedkoop, Volkswagen vormt daar uiteraard geen uitzondering op. De Touareg is leverbaar vanaf 81.125, wat an sich natuurlijk al een fors bedrag is. Onze testauto telt daar echter nog eens bijna 40.000 euro bij op. De opties worden immers duur betaald. Voor 119.312 euro staat er dan wel een auto op de stoep die werkelijk van alle gemakken en luxe is voorzien. Het audiosysteem van Dynaudio, comfortstoelen, adaptieve cruise control met stuurassistent, een panoramadak, luchtvering met meesturende achteras, Keyless Go, een parkeerassistent; de lijst beslaat een volledig A4'tje. Mocht de V6 TDI onverhoopt niet genoeg zijn dan is er nog keuze uit een 3.0 TSI met 340 pk, of je opteert voor de 435 pk sterke V8 diesel. Eventueel kun je ook een trapje lager gaan en kiezen voor de 3.0 TDI met 231 pk. Op het moment van schrijven zijn er geen viercilinders leverbaar.
Toch is de Touareg in vergelijking met zijn concurrentie best een scherpe aanbieding. Voor een beetje X5, GLE of Q7 ben je het bovenstaande bedrag al gauw kwijt. Vaak heb je dan nog niet eens alle opties aan kunnen vinken. De Volvo XC90 is dan weer een stukje goedkoper én biedt plek aan zeven inzittenden, maar dan moet je de twee extra cilinders missen. Het is kiezen of delen. Het extra vermogen en de grotere mate van souplesse van een grotere motor is in een auto als deze zeker welkom.