Een forse verbetering
De Scala volgt de ietwat behoudend vormgegeven Rapid Spaceback op. De proporties lijken een stuk beter te kloppen en de auto ziet er in algemene zin een stuk vlotter uit dan zijn voorganger. Met name de vormgeving van de lichten, de hogere raamlijn en de extra lijnen die op de flanken zijn toegevoegd dragen hieraan bij. De Scala is desondanks nog steeds herkenbaar als een Skoda. Tegenwoordig hoef je je echter helemaal niet meer te schamen voor het feit dat je in een Skoda rijdt. Sterker nog, wij vinden de Scala van buiten spannender ogen dan de huidige Golf.
Elementen die verder in het oog springen zijn de achterlichten, die een patroon hebben dat lijkt op kristal en voorzien zijn van dynamische knipperlichten. De achterruit loopt door in de kofferklep doordat het deel boven de kentekenplaat zwart is gespoten. Met grote letters is de merknaam over de gehele breedte zichtbaar. Dit doet enigszins denken aan wat Volvo al een tijdje doet en het zorgt voor een wat chiquer uiterlijk. Aan de voorzijde bevindt zich standaard al LED-verlichting, maar bestel voor het optimale resultaat wel de optionele 'Full LED'-koplampen. Die zien er net even wat flitsender uit dan de exemplaren die op onze testauto zitten. Onze testauto trekt met zijn rode lak en grote wielen overigens nog steeds behoorlijk wat bekijks.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+
Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat