Uit de markt geprijsd
De testauto is als Tekna van alle gemakken voorzien. Eén van de systemen die geleverd wordt in deze uitvoering, is ProPilot. De Leaf e+ kan hiermee semi-autonoom rijden. De cruise-control werkt goed en houdt op een soepele manier voldoende afstand, maar de stuurassistent is af en toe nog een beetje aan het zoeken naar waar de rijbaan is. Hierdoor lijkt de auto voortdurend lichtjes te meanderen. Ook de sensor op het stuur is niet gevoelig genoeg, want het systeem waarschuwt je vaak ten onrechte dat je je handen te lang van het stuur hebt. Bij zware regenval doet ProPilot het overigens ook niet meer.
De Leaf e+ is verkrijgbaar vanaf 45.850 euro in de N-Connecta uitvoering. De Tekna is 2.100 euro duurder. Voor dat geld krijg je naast ProPilot ook het Bose-audiosysteem en de mooiere bekleding standaard. Veel van de andere zaken zitten ook al op de N-Connecta. Onze testauto komt met zijn metallic lak en parkeerassistent - de enige leverbare optie op de Tekna - uit op een bedrag van 49.900 euro. De e+ is daarmee ruim 7.000 euro duurder dan de standaardversie. Met deze prijs komt Nissan direct in het vaarwater van een concurrent als de e-Niro. Ook een auto als de Tesla Model 3 heb je al bijna voor dat geld. Gezien de kwaliteit van het interieur en het formaat van de auto oogt de Leaf niet als een auto van ruim 47.000 euro. Een korte levertijd spreekt dan weer in het voordeel van Nissan, want bij de concurrentie moet je door de grote vraag behoorlijk lang wachten.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line