Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line

- 29 januari 2020

Insteek op zuinig

Onder de kap van de auto vinden we, ongeacht de uitvoering, een 1,0-liter EcoBoost driecilinder benzinemotor. Deze motor is gekoppeld aan een dynamo die is aangesloten op een compacte batterij van 48 volt. Deze batterij ondersteunt de benzinemotor tijdens het accelereren en zal worden opgeladen op het moment dat de auto wordt afgeremd of vertraagd. Middels het mild-hybride systeem claimt Ford een verbruiksreductie te creëren tot 9% (WLTP). Het opgegeven verbruik van Ford zou gemiddeld moeten liggen rond de 5,4 liter per 100 km. In de bergen rondom Malaga kwamen wij echt niet verder dan een verbruik van 6,5 liter per 100 km. Voordeel van het mild-hybride systeem is dat je merkbaar meer koppel hebt. Natuurlijk is het geen sportwagen, maar de kleine accu levert net genoeg voor dat kleine duwtje extra bij het accelereren. Zoals we van Ford gewend zijn is er altijd een sportieve ondertoon in het rijgedrag. Dit zorgt ervoor dat je altijd wordt verwend met scherp stuurgedrag en een prettige wegligging. Tijdens het rijden kan de bestuurder schakelen tussen diverse rijmodi (Normal, Eco, Sport, Slippery en Trial). Iedere modus heeft zijn eigen invloed op de gasrespons, stabiliteitscontrole en tractiecontrole.

Ford is de eerste fabrikant die op een driecilinder motor cilinderuitschakeling levert. Op het moment dat er een cilinder tijdens het rijden gemist kan worden zal deze worden uitgeschakeld. Het start/stop systeem schakelt de auto bij het uitrollen onder de 15 km/u al uit als je de voet op de koppeling hebt staan. Door de accu kan de auto binnen een derde van een seconden weer opstarten. Allemaal kleine zaken die besparing opleveren en waarvan het ingrijpen niet tot nauwelijks merkbaar is; zo zien we het graag.

125 pk
240 Nm
191 km/h
9,8 s
6,5 (5.4) l/100km
99 g/km
A
22%
€ 26.900
€ 30.140
€ 553 / maand
€ 265 - € 303 / kwartaal
  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

  • Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • 2021 - Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X