Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

- 20 augustus 2024

Huiselijkheid aan boord

Symbiose omschrijft samenleven of goede harmonie in de Franse taal. Zie het in het licht van huiselijke gezelligheid, drukt een Franse productverantwoordelijke ons op het hart. Dat moet vooral in het interieur merkbaar zijn, al kijken we vanaf de bestuurdersstoel voornamelijk op zaken die we al goed kennen uit de Captur. Geen ramp, want het vernieuwde multimedia en de mooie materialen komen uiteraard in deze nieuwe Fransoos ook goed tot hun recht. Het centraal geplaatste scherm is van alle gemakken voorzien en werkt snel.

Je moet wel bereid zijn om in te loggen met een Google-account, want dat is de kurk waarop de hele interface drijft. Je hebt dan altijd geüpdatete navigatiekaarten, één van de beste spraakassistenten die in autoland leverbaar is en verschillende manieren om media af te spelen. Draadloze Apple Carplay en Android Auto behoren tot de standaarduitrusting, maar je kunt ook apps voor bijvoorbeeld verkeersinfo direct in het systeem installeren. Speciaal voor de Symbioz is er het Harman Kardon audiosysteem, een pakket dat onder andere twee kenmerkende boxen in de A-stijl met zich meebrengt. Dat vergt overigens wel een extra investering, ongeacht welke uitvoering je kiest. Datzelfde geldt voor het solarbay panoramadak, dat door technologie in het glas met een druk op de knop van volledig dicht naar transparant gezet kan worden. Dat dak is bij de Captur niet leverbaar, dus daar zie je al onderscheid ontstaan.

Gaan we ontdekken waarom families massaal uit hun stationwagen moeten stappen en voor de Symbioz gaan?
Wel, de ruimte op de achterbank zou een argument kunnen zijn. Want een volwassene kan prima zitten op de iets hoger geplaatste bank, doordat hoofd- en beenruimte goed zijn. Net als voorin wordt je prima ondersteund door de zitting en de bekledingsstof voelt goed aan. Hadden we de Renault-logo's in de stoelbekleding al benoemd trouwens? Leuk en onderscheidend, zonder dat het schreeuwerig overkomt. Precies het huiselijke dat Renault met de Symbioz wil uitstralen. De inhoud van de kofferbak is niet eens heel veel minder dan die van de vertrokken Megane Estate en daarmee geeft de Symbioz auto's als de Kia Niro het nakijken.
Wel een punt van aandacht: als je gewend was om met jouw Megane tot wel 1.700 kg te trekken, dan kom je met de Symbioz van een koude kermis thuis. Het trekvermogen is niet meer dan 750 kg.

143 pk
205 Nm
170 km/h
10,6 s
5,8 (4.7) l/100km
106 g/km
A
22%
€ 36.490
€ 43.490
€ 797 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Dacia Duster Hybrid 140 Journey

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground