Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

- 20 augustus 2024

Alleen als hybride

Voor het trekvermogen schaf je deze Symbioz dus niet aan, maar waarom dan wel? Nou, bijvoorbeeld omdat alle ruimte zicht voortbeweegt door een hele fijne hybride-aandrijving. De configuratie is misschien wat complex, in de praktijk blijkt het samenspel tussen elektromotor en de brandstofmotor heel goed te werken. De auto schakelt zonder koppeling en je hebt dus nooit lang het gevoel dat de auto inhoudt. Alleen bij stevige acceleratie gaat er een korte aarzeling door de aandrijflijn heen, maar dat is vooral wanneer de batterij niet helemaal is volgeladen. Is dat wel het geval, dan zorgt de elektrokracht direct voor een extra boost zodat de auto een stukje sneller aanvoelt. Door te remmen, maar ook tijdens het rijden laadt de batterij op.

Dat zorgt er wel voor dat de benzinemotor soms iets meer toeren maakt dan strikt noodzakelijk, om weer wat voeding aan de accu te geven. Niet lang en wat ons betreft niet storend, wat het geheel echt tot een fijne combinatie maakt. En zuinig bovendien, wat we niet zo zeer opgetekend hebben tijdens de beperkte testkilometers met de Symbioz, maar wel al eerder ervaarden in andere auto's met dezelfde aandrijflijn. De atmosferische 1.6 vinden we zelf ook wat fijner samenwerken met de elektrotechniek dan de 1.2 turbomotor uit de Austral. Die motor heeft een kleiner bereik, terwijl de viercilinder in de Symbioz een lange teug adem kan nemen en daardoor soepeler oppakt na het inschakelen. Zonder een traploze CVT als in bijvoorbeeld de Corolla Cross, maar met een bijna vergelijkbare naadloze overgang tussen aandrijfsoort. En daarmee ook effectiever dan milde hybride aandrijvingen, omdat je langer volledig elektrisch kunt rijden. Renault denkt zelf dat je zo'n 4,7 liter op 100 km verbruikt met de Symbioz en wij schatten in dat zuiniger dan 1 op 20 ook in de praktijk goed mogelijk is.

143 pk
205 Nm
170 km/h
10,6 s
5,8 (4.7) l/100km
106 g/km
A
22%
€ 36.490
€ 43.490
€ 797 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Dacia Duster Hybrid 140 Journey

  • Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground