Moderne interpretatie
Dat de ontwerpers in hun missie zijn geslaagd lijkt ons duidelijk, want we hebben nog niemand gesproken die de R5 níet leuk vindt. De auto blijft trouw aan het oorspronkelijke ontwerp, maar met geheel eigen, moderne inbreng. Renault had zich er gemakkelijk vanaf kunnen maken door alle aspecten van de oer-R5 op te nemen in de nieuwe hatchback, in plaats daarvan koos het ontwerpteam ervoor om bepaalde details als de raamstijlen en aflopende achterkant te gebruiken, maar wel naar eigen interpretatie toe te passen. Er zijn genoeg elementen die je direct doen denken aan zijn verre voorvader, maar het ligt er niet te dik bovenop. Eigenlijk precies zoals BMW dat met de new Mini voor elkaar kreeg en daarmee noemen we direct ook maar een grote concurrent.
Met zaken als de vierkante dagrijverlichting, veel stickerwerk en uitgeklopte dorpels staat er tevens een vlotte hatchback voor onze neus. Genoeg om het dagelijkse straatbeeld flink mee op te vrolijken. Daar zorgt de knalgele lakkleur ook wel voor, natuurlijk. De gratis kleur is een al even fel groen, dus flink investeren om opvallend voor de dag te komen is er niet bij. Kiezen voor de duurdere Iconic Cinq uitvoering helpt overigens wel, want dan zijn de wielkasten en dorpels in glanzend zwart uitgevoerd in plaats van niet meegespoten kunststof. Overigens moet je oppassen bij het uitstappen, want je raakt snel de brede dorpel met je schoen.
Je kunt de Renault 5 E-Tech vergaand personaliseren met stickers, sierlijsten en een element in de motorkap. Vind je dat teveel poespas, dan kun je voor de goedkopere Techno gaan. Die ziet er net zo leuk uit, maar moet het zonder de rode sierlijsten of stickerwerk stellen.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One