Gooi- en smijtwerk
Een guitig uiterlijk en een goed interieur heeft de Renault dus al kunnen afvinken, maar wat bieden de rijeigenschappen van deze vlot ogende hatchback? Nou, meer dan voldoende plezier kunnen we je vertellen.
De auto voelt dynamisch aan, door het goed gebalanceerde onderstel en de multilink achterwielophanging is de Fransoos niet snel onder de indruk van het betere gooi- en smijtwerk. In de Sport-stand is de besturing lekker zwaar en met veel gevoel, zodat je de auto goed in bochten kunt plaatsen. Het maakt rijden met de R5 echt tot een feestje, zonder dat je het idee hebt dat je inlevert op comfort. Ondanks de grote wielen, vrij korte wielbasis en de sportieve eigenschappen weet de auto namelijk best gebalanceerd korte en grotere oneffenheden weg te filteren.
De auto wordt beschikbaar in drie vermogensversies, waarvan wij de krachtigste rijden. Dat is de 150 pk versie met grotere batterij, goed voor een theoretisch rijbereik van 410 km.
Er komen ook nog versies met 120 en 95 pk voorzien van een kleinere batterij die zo'n 100 km minder ver komen. De 150 pk voel je ook echt wel, zeker op tussensprints en in de Sport-stand voelt de 5 lekker vlot aan. Elektrische auto's staan erom bekend dat ze bijna direct het volledige koppel en vermogen kunnen vrijgeven, maar de opbouw van de R5 E-Tech is iets meer geleidelijk. Daarmee voorkom je wielspin bij acceleratie vanuit stilstand en blijft de auto er lekker aan sleuren bij een stevige versnelling. Zeker in combinatie met de grotere batterij is dit toch wel de versie van de Renault 5 die je wilt hebben. De introductie is wat kort om een goede inschatting van verbruik en daadwerkelijk rijbereik te maken, maar met een beetje beleid kom je toch wel 350 kilometer in de zomer en zo'n 270 kilometer in de winter. Door de standaard aanwezige warmtepomp ben je minder stroom kwijt aan de verwarming, dus die winst pak je alvast mee. Toch iets te uitbundig gespeeld met de R5 en is de batterij bijna leeg? Aan de snellader kun je na iets meer dan 30 minuten weer tot 80% geladen zijn, door het laadvermogen van 100 kW. Aan een gewone laadpaal komt het vermogen tot 11 kW, waarmee de auto in minder dan vijf uur weer is opgeladen. En de Renault 5 koop je voor de nabije toekomst, want je kunt door de vehicle-to-grid techniek aan boord gewoon stroom terugleveren aan jouw huishouden.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One