Alles mee
Renault verblijdt ons de afgelopen jaren al met steeds beter ogende modellen, maar met de 5 is er ook eindelijk weer een echt hete hatchback in de gelederen. En dan moeten we de uitgeklopte Alpine versie A290 nog aan de tand voelen. De auto weet retro elementen te combineren met moderne aspecten en is uitgesproken elektrisch. Het totaalpakket overtuigt en dat komt ook door de aanschafprijs. Hoewel Renault nooit het idee had om een prijspakker in de markt te zetten, want de auto concurreert met modellen als de Mini en Fiat 500, is de auto toch vanaf een schappelijke 32.990 euro al uitgevoerd met de sterkste motor en grote batterij. Versies met minder kracht en rijbereik zijn al aangekondigd en dat maakt dat je de 5 dit jaar (met subsidie) al vanaf zo'n 25.000 euro bestelt. De voorlopige topversie Iconic Cinq die we rijden is al van veel gemakken voorzien. Het duurdere audiosysteem en een veiligheidspakket met onder andere een dodehoekhulp zijn de enige opties die je kunt kiezen, naast lak en wielen.
We vatten het nog maar even samen: de Renault 5 weet ons te overtuigen met zijn aansprekende ontwerp, fijn en comfortabel interieur, dynamische rijeigenschappen en een vriendelijk prijsje (zeker dit jaar met de aankoopsubsidie). Hoge verwachtingen kunnen leiden tot grote teleurstelling, maar we durven wel te stellen dat Renault ondanks de vele teasers en marketing rondom dit model toch nog onze verwachtingen weet te overtreffen. Deze auto krijgt vijf sterren.
- Dynamisch en toch comfortabel
- Fleurt straatbeeld op
- Aantrekkelijk geprijsd
- Veel hendels aan stuur
- Geen keuze in interieurkleur
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One