smart 5 Brabus

- 23 mei 2025

Volop zicht

Als we de frameloze portieren openen, zien we dat smart ook vanbinnen compleet afwijkt van de eerder ingezette designkoers met de #1 en #3. We zien gigantische schermen, speelse elementen en er is flink gestrooid met sfeerverlichting. Doordat je recht over het dashboard kijkt en zowel de grote raampartijen als het standaard aanwezige glazen dak voor heel veel licht zorgen, heb je niet het idee dat je in zo'n grote auto rijdt. Je hebt heel erg goed zicht rondom en dat is steeds meer een unicum in een tijd waar achterruiten verdwijnen en de voorruit steeds haakser lijkt te staan. Hoewel we in een sport-SUV met 650 pk zijn gestapt, is de zitpositie vrij rechtop en zien de stoelen er ook niet uit alsof ze je vastgrijpen in iedere bocht. In de praktijk blijkt inderdaad dat de zijdelingse steun niet overdreven is, maar dat is eigenlijk het enige dat we op de sportzetels aan te merken hebben.

De zitting is namelijk lang genoeg en de instelbaarheid is uitgebreid. Bovendien gaat verstellen gemakkelijk met de bedieningsknoppen in de portierdelen, waar kennen we dat ook [test=1425]alweer[test] van?
Hoewel we geen sportkuipen krijgen in de Brabusversie, is er wel aan sportieve elementen gedacht. Het afgeplatte stuurwiel met alcantara bekleding, de zwarte hemelbekleding en rode veiligheidsgordels geven het geheel toch een bijpassende uitstraling. Smart laat met de #5 blijken dat het graag de aanval op premium merken opent, maar kan het interieur zich daaraan meten? Het gebruikte materiaal is in ieder geval wisselend van kwaliteit, maar er is wel echt werk van gemaakt om het geheel een luxueuze uitstraling te geven. Keiharde en glimmende kunststof sierdelen doen daar wel iets aan af, daarentegen voelt alles op aanraakniveau zacht aan.

646 pk
710 Nm
210 km/h
3,8 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 47.375
€ 63.440
€ 1.163 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mazda CX-60 2.5 e-SkyActive PHEV Takumi Plus

  • Subaru Forester 2.0i e-Boxer First Edition

  • Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport

  • DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-ExupĂ©ry Collection

  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition