Het rijden
Na het omdraaien van de sleutel komt de potente 1.4 te leven. Vanuit het uitlaatsysteem is een bescheiden brom te horen. Het is een voorbode van de honderd zeventig wachtende volbloeden in het vooronder. Die 170 paarden functioneren optimaal bij 6000 tpm en het maximale koppel van 240 Nm wordt bereikt bij 1750 tpm. Dit resulteert in een nette nul naar honderd tijd van 7,7 seconden. Bij aanvang van de acceleratie valt een kort moment van twijfel (turbogat) op, maar vanaf ongeveer 2000 tpm schiet de naald van de toerenteller vol enthousiasme naar rechts. Je kunt horen dat het blok flink moet werken, maar ook dat het daar schijnbaar veel plezier in heeft. Vol overgave rukken de paarden aan de Golf. De versnelling die je als bestuurder ondervindt is groot, en zal elke keer een aanslag doen op de bevestigingspunten van de stoel. Maar hoewel je de GT wel zeer snel kan noemen, de kwalificatie ongegeneerd snel past dan weer net niet. Leuke bijkomstigheid van al deze power, is de flexibiliteit van de motor. 80 km/uur in de hoogste versnelling staat gelijk aan 2000 tpm. Wil je bij die snelheid inhalen, dan is het niet nodig om terug te schakelen. Het laten samenkomen van het gaspedaal en het schutbord is voldoende voor een flinke versnelling. Zoals te verwachten bij een potent model, reageert de motor ietwat nerveus op de bediening van de pedalen. Als de combinatie van gas geven en koppeling op laten komen niet geheel optimaal is, dan kan dit tot schokkende bewegingen leiden.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline