Het interieur
Het dashboard is geen onbekende. Eerder mocht ik er al tegenaan kijken, toen ik een paar uur mocht sturen met de V50. Het verschil zit hem vooral in de details en dan bedoel ik voornamelijk de kleurverschillen. Het stuur is lekker dik en vult de handen op de juiste manier. De zwevende middenconsole is geïnspireerd op een stoel van Zweeds design. De knoppen die zijn aangebracht mogen zich vervolgens weer spiegelen aan de apparatuur van Bang & Olufsen. Over de voorstoelen kan ik alleen maar positief zijn, ze zitten goed en dat geldt ook voor de zijdelingse steun die ze geven tijdens het snellere bochtenwerk. De officiële benaming voor de bekleding is Kalix Offblack/Quartz textiel/T-tech. Deze combinatie van zwart en grijs geeft een sportieve rust aan het interieur en er heerst daardoor een prettige ambiance. Volvo geeft de koper een ruime keuze om alles aan zijn eigen smaak aan te passen. Het is mogelijk om een volledig rood of blauw interieur te bestellen, of leder in acht verschillende kleuren, waaronder drie soorten beige. In totaal zijn er vijftien keuzemogelijkheden. En dan ben je er nog niet, want er zijn drie soorten inleg voor het dashboard, drie versie van het stuurwiel en evenveel keuze mogelijk voor de pook van de automaat of de zesbak.
De instap naar de achterste zitplaatsen is ruim genoeg. De voorstoel laat zich ver naar voren schuiven. Het is pas als de die stoel weer in de normale stand wordt geplaatst dat het gebrek aan beenruimte zicht- en voelbaar wordt. Het is niet zo dat je klem zit, maar er zou tijdens een lange rit wel een beklemmend gevoel kunnen ontstaan. Het is natuurlijk wel zo dat als de bestuurder korter is, dat de voorstoel verder naar voren staat en dat daardoor de achterpassagiers een meer comfortabele zitpositie hebben. Desondanks is het geen slechte plek om te zitten, want ondanks de beperkte beenruimte, is het meubilair zelf wel comfortabel. Achterin zit je niet op een tweezits bank, maar op twee losse stoelen. Eventueel zouden er wel drie kinderen kunnen zitten, maar het aantal volwassenen blijft toch echt steken op twee. Nogmaals het kan, maar het is wettelijk niet toegestaan, omdat er maar twee veiligheidsgordels zijn aangebracht.
En dan de kofferbak; vergeleken met de Europese klasgenoten, en dan bedoel ik de driedeurs hatchbacks, heeft de C30 verreweg de kleinste kofferbak. Met 251 liter verschilt deze kofferruimte 79 liter met de BMW 1-serie (momenteel alleen nog leverbaar als vijfdeurs, maar de driedeurs wordt in maart geïntroduceerd) en maar liefst 99 liter met de Audi A3, beide kunnen als directe concurrenten worden gezien. Hoewel die binnenkort wel beschikbaar komt, is er vooralsnog geen normale hoedenplank leverbaar. Volvo heeft een oplossing gevonden in een soort van afdektent die opgezet wordt door aan de voor- en achterzijde stangen te plaatsen, om vervolgens aan de beide kanten de tent met haken strak te trekken. Het is beslist een nette oplossing en het voldoet aan de eis om de meegevoerde lading aan het gezicht te onttrekken. Maar het maakt de toegang tot dit deel van de auto wel moeilijk. In de praktijk zullen de achterste haken waarschijnlijk los blijven hangen.
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG
Ford Focus RS
Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Volkswagen Golf R32 3drs DSG
Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente
BMW 1 Serie 118i High Executive
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line
Mazda 3 MPS 2.3 DISI
Honda Civic 2.0i-VTEC Type R