Slot
Ik heb het al vele malen eerder gezegd en ik zal het ook tot het einde blijven zeggen: bij een dikke diesel hoort een automatische versnellingsbak. Want hoewel er grote stappen vooruit worden gemaakt, om echt sportief rijden met een diesel mogelijk te maken, blijft er altijd toch een kort gaatje over in het vermogen. En wie mooi wil zijn moet -financieel- pijn lijden. De auto kan heel mooi worden, als je maar dat beetje extra geld uitgeeft om die ene extra optie te kunnen toevoegen aan de factuur. De basisuitvoering is niet minder mooi dan de geteste auto, maar loopt dan wel het gevaar om het onderscheid met de concurrentie te verliezen, waardoor hij eigenlijk weer gewoontjes wordt. Nu geldt dat laatste voor zeer veel auto’s, daarom heeft de aftermarket accessoire-handel zoveel klandizie.
De directe concurrentie, waaronder de Audi A3 en de BMW 1-serie, is vergelijkbaar geprijsd. Daardoor wordt de keuze volledig bepaald door je eigen smaak. Wil je een zakelijk ogende auto, dan kun je beter de A3 kiezen. Heb je liever een echte rijders auto, dan heb je meer aan de 1-serie. Wil je je meer onderscheiden, dan kies je de Volvo. De C30 is niet erg goed geschikt als gezinsauto, maar de sportieve leaserijder, die de ruimte niet nodig heeft, maar wel een lekkere kilometervreter zoekt, die kan zijn hart ophalen in deze heerlijke Zweed.
- Mooie kleurencombinatie mogelijk
- Automaat past goed bij de motor
- Geslaagde styling
- Turbogat voelbaar
- Weinig bagageruimte
- Beenruimte achterin
Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG
Ford Focus RS
Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline
Volkswagen Golf R32 3drs DSG
Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente
BMW 1 Serie 118i High Executive
Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI
Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line
Mazda 3 MPS 2.3 DISI
Honda Civic 2.0i-VTEC Type R