Volvo C30 2.4 D5 Momentum

Dennis van 't Kruis - 21 januari 2007

Het rijden

Hoe sportief hij er ook uit ziet, het is en blijft een diesel. De 2.4 met 180 pk bij 4.000 tpm en 350 Nm bij 1750 tpm laat zich stationair behoorlijk horen. Ook op snelheid blijft de dieselsound aanwezig, zonder echt vervelend te worden, De grens van 100 wordt bereikt na ongeveer 8,4 seconden wordt bereikt. Ook typisch diesel is de korte adempauze die er genomen wordt onder de 1.800 tpm. Die is te vergelijken met het turbogat die ook bij de Lexus IS220d te merken was. Zoals ik toen al aangaf, en dat is iets wat bevestigd door de D5 in de C30; De automatische versnellingsbak maakt veel goed. Eenmaal boven de 2.000 toeren per minuut sleurt de motor vol overgave aan de Zweedse schone. Zoals het hoort schakelt de automaat netjes en rustig bij normaal rijgedrag. Tijdens een sportieve rit voel je de verschillende verzetten wel, maar het wordt nooit echt een schokkende gebeurtenis. De bak reageert redelijk alert op snelheidswisselingen. Neem je de pook zelf ter hand merk je al snel dat er ook hier een moment van overdenking aanwezig is, tussen het moment dat er een andere versnelling wordt gekozen en het daadwerkelijk verzetten van de raderen. Dat duurt geen eeuwigheid en je moet echt hard voor je er echt last van zult krijgen.

Er is sprake van een sportief soort comfort. Doordat de stuurbekrachtiging flink wat werk aan de bestuurder overlaat, heb je het gevoel dat je de baas bent over de richting die wagen op gaat. Het platte rubber (215/45R18) rond de velgen laat je daarnaast ook nog meegenieten van de oneffenheden die de weg rijk is. Voorzien van het verlaagde sportchassis is het onnodig om te vermelden dat deze auto er geen moeite mee heeft met snelle bochten. Op de minirotonde wordt er een redelijke snelheid behaald van net boven de 40 km/h, wat dan weer een gemiddelde is voor voorwielaangedreven auto’s. Met de bijterigheid van de remmen is het goed gesteld, Tijdens een eerste poging van de noodstop blokkeerde de voorwielen heel even, waarna de ABS ingreep. Bij een tweede poging functioneerde het systeem conform de eisen van de fabrikant en bleef een blokkade achterwege en stond de auto ook eerder stil.

180 pk
350 Nm
220 km/h
8,4 s
onb (6.9) l/100km
182 g/km
G
22%
€ 24.150
€ 50.397
€ 924 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2010 - Volvo C30 T5 R-Design

  • 2007 - Volvo C30 2.0 Momentum