Volvo C30 2.4 D5 Momentum

Dennis van 't Kruis - 21 januari 2007

Het exterieur

Alsof hij direct vanuit de brochure was komen rijden, stond de test-C30 op mij te wachten. Als je namelijk door de folder heen bladert, kom je deze kleurcombinatie meerdere malen tegen. Zoals de trendwatchers het momenteel dicteren, is deze auto wit. En als zelfs Jules Deelder kan worden overgehaald om over te stappen naar de kleur wit, kunnen de autofabrikanten natuurlijk niet achterblijven. Volvo heeft voor de C30 twee soorten wit in het assortiment, Ice white en Cosmic white metallic. Deze laatste kleur is aangebracht op de testauto. Een prachtige kleur voor de auto, maar een vreselijke kleur om te fotograferen.

De C30 heeft de neus van de brave S40, maar heeft wel een bezoek gebracht aan een sportschool voor meer spieren en de plastische chirurg voor een flinke liposuctie . De achterlichten hebben de basisvorm, die terug te vinden is op stationuitvoeringen van ander Volvo’s. Met het ontwerpen, de fabricage en de introductie van de C30 heeft Volvo een flinke gok genomen om een hatchback uit te brengen van een auto die eigenlijk van oorsprong een typische sedan en stationwagen is. In 1994 probeerde BMW iets vergelijkbaar met de 3-serie compact en van die auto kan veel gezegd worden, behalve dat die auto een succes is geweest. Desondanks heeft de compact 11 jaar, in verschillende versies, in de showroom gestaan voordat de 1-serie de scepter overnam. Belangrijk verschil is dat het Zweedse merk hun nieuweling direct als een op zichzelf staand model en niet zomaar als een sportieve versie van de S40/V50. Dit geeft deze auto meer onafhankelijkheid binnen zijn familie. Nog meer van belang is dat het Volvo wel is gelukt om een mooie en opvallende auto te maken.

Het lijkt me overbodig om te zeggen dat de testauto een van de duurste uitvoeringen is die er beschikbaar zijn. Buiten de prijzige 18 inch velgen (€ 2.000,-) is de auto voorzien van een bodykit ter waarde van € 1.450,-. Deze kit maakt het mogelijk om een two-tone uiterlijk aan de auto te geven. De Cosmic white metallic wordt prachtig gecomplementeerd door de bruine kitdelen. Dit “Java-pearl” kan je ook vervangen door andere kleuren. Ook is het mogelijk om de verbredingen in de carrosserie kleur te laten uitvoeren. Maar dan verliest hij, naar mijn mening, zijn bijzondere uitstraling. Besluit je om de auto zonder de bodykit te bestellen, dan blijven deze delen van zwart kunststof.

De basisprijs voor de D5 geartronic is € 40.555,-. De prijs die de testwagen mag opleveren ligt iets hoger en wel op € 50.397,25. Voor het verschil tussen die twee bedragen krijg je, buiten de reeds genoemde velgen en bodykit, de metallic/ pearl lak en de Dynamic line (o.a. verlaagt sportchassis). Ook aanwezig is de Mobility line; deze € 4.050, - kostende optie omvat een full map navigatiesysteem, Dynaudio Premium Sound geluidsinstallatie met CD/MP3 speler met een DVD voor Europa. Dit systeem wordt bovenop het dashboard ingebouwd.

180 pk
350 Nm
220 km/h
8,4 s
onb (6.9) l/100km
182 g/km
G
22%
€ 24.150
€ 50.397
€ 924 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Ford Focus RS

  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2010 - Volvo C30 T5 R-Design

  • 2007 - Volvo C30 2.0 Momentum