Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

- 18 februari 2007

Het interieur

Wanneer we in de auto stappen, is de eerste indruk direct een positieve. Een net en overzichtelijk dashboard, zonder daarbij saai te zijn en kwalitatief hoogwaardige materialen en afwerking zorgen daarvoor. Waar er bij de vorig jaar gelanceerde Civic duidelijk gekozen is voor een gewaagd interieur om met name jonge mensen aan te spreken, is men hier duidelijk voorzichtiger te werk gegaan, maar zijn toch enkele elementen overgenomen. Als geheel heeft het een knappe uitstraling

Allereerst springt bijvoorbeeld het stuur in het oog. De metaalkleurige spaken waren ook aanwezig in de Civic, al voert hier toch het zwarte leer de boventoon. Op het stuur bevindt zich de bediening voor het audiosysteem (links) en de cruisecontrol (rechts). Achter het stuur zijn de 2 belangrijkste indicatoren, de toerenteller en de snelheidsmeter, het grootst. Er zit standaard al wat diepte in de tellers, maar wanneer de auto op contact staat, wordt dit nog versterkt door een blauwe verlichte omlijning. Tevens wordt in het middelste display dan nog digitaal een en ander weergegeven. Namelijk het verbruik, de dagteller, de kilometerteller, de buitentemperatuur, de portier- en gordelinformatie, het brandstofniveau en de motortemperatuur. Midden op het dashboard bevinden zich de chique ogende audio-installatie, automatische airco met gescheiden zones en direct daaronder de hooggelegen pook om de 6-bak handmatig te bedienen. De chique uitstraling wordt veroorzaakt door de grote knoppen, omlijnd met chroomkleurige ringen. Rechts zit in het massief ogende dashboard uiteraard nog een opbergvak.
Ook tussen de stoelen zijn nog een paar opbergvakjes, bekerhouders en een uitneembaar asbakje. De handrem die daar ook zit heeft een leuke, stoere vormgeving. Zelfs aan het dak zit nog een opbergvakje, namelijk voor de (zonne)bril. Iets wat je trouwens bij meer en meer auto’s terugziet. Maar nog wel opvallender is wellicht ‘de halve stand’ waarin dit vakje ook geopend kan worden. Dan verschijnt er namelijk een bolle spiegel, waarmee van zowel de bestuurderstoel als de bijrijderstoel de gehele achterbank in de gaten te houden is. Het moge duidelijk zijn dat Honda met deze auto zich niet alleen richt op een zakelijke rijder, maar juist ook op het jonge gezin.

De stoelen zijn opmerkelijk stevig. Sportstoelen is overdreven, maar vergelijk je het met de veelal toch zachte, comfortabele stoelen van veel concurrenten uit het verre oosten, dan zijn ze toch wel sportief te noemen. De stoelen zijn goed te verstellen met diverse hendels, maar de wangen en lendensteun niet en daardoor valt voor de smallere mens zoals ik de zijdelingse steun toch wat tegen. Daarnaast zijn de zittingen ietwat kort, al is dat niet erg storend door de rechte zitpositie die je in deze auto hebt. Beide stoelen zijn voorzien van een smalle opklapbare armsteun, maar als ik de ontwerper van deze auto was geweest, had ik toch eerder gekozen voor een middenarmsteun van het bredere soort. Je arm heeft namelijk wel gauw de neiging om van dit smalle leuninkje af te glijden en juist bij dat ‘King of the road’-gevoel wat je bij een hoge auto als deze hebt, hoort een riante armleuning om ook een bijpassende houding te kunnen aannemen.
De ruimte op de achterbank is zeer riant te noemen. Zelfs voor een volwassene is het moeilijk om voor en boven je contact te maken met de stoelen of het plafond. Wel is het dan weer jammer dat de hoogste positie van de hoofdsteunen achter niet hoger reikt dan de nek van een volwassene. En mij is juist altijd geleerd dat de meest slechte positie is om je hoofdsteun te hebben.

De kofferruimte is zoals je mag verwachten riant. Met 524 liter aan opbergruimte kun je al veel kwijt, maar met de in delen (60/40) neerklapbare achterbank is dat zelfs uit te breiden tot 955 liter. De kofferruimte is uiteraard voorzien van een gebruikelijk afdekzeil, maar tevens van een soort dubbele bodem. En dan bedoel ik niet een extra plaatje over de vloer voor een vlakke laadvloer, maar net boven het midden van vloer en afdekzeil zit nog een extra vloer c.q. plank. Ik vermoed dat deze erin gezet is om niet altijd direct zo diep hoeven te reiken, of wellicht om dirt en schone bagage gescheiden te houden. Lastig vond ik persoonlijk dat deze plank wel op te klappen was, maar zolang het afdekzeil niet compleet gedemonteerd was deze niet in opstaande positie te houden was. Lastig als je wat groots onderin de auto wilt plaatsen, dan moet je eerst het afdekzeil dus compleet losmaken. Of je moet, zoals ik bij de foto’s heb gedaan, even de gevarendriehoek buiten beeld op de opgeklapte plank leggen. Maar of dat nou de bedoeling is...

140 pk
340 Nm
187 km/h
10,3 s
onb (6.5) l/100km
173 g/km
G
22%
€ 33.485
€ 40.660
€ 745 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Chevrolet Captiva 2.4i Executive

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT 2WD StyleVersion

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Jeep Patriot 2.4 Limited

  • Nissan X-Trail 2.0 4WD SE

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • 2015 - Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle

  • 2012 - Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

  • 2010 - Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive