Het rijden
Met het omdraaien van de sleutel komt een rauw dieselgeluid ter ore en kunnen we vertrekken. Uiteindelijk is het bij iedere auto even een kwestie van wennen aan de bediening, maar het lage aangrijpingspunt van de koppeling was wel opvallend te noemen en vergde dan ook even wat gewenning om niet het gevoel te hebben dat je gelanceerd wordt, als je nog niet verwacht dat de auto al gaat rollen. Maar zoals vaak met dit soort zaken, volgt de gewenning gauw en weet je niet beter meer. Mede debet aan dit lanceringsgevoel is toch wel het maximale koppel van 340 Nm. Je voelt de kracht die de auto in zich heeft en ingezet kan worden om naast de auto en zijn inhoud ook een eventuele aanhanger voort te trekken. Het is niet voor niks dat deze potente jongen tot 2000 kg aan geremde massa achter zich mag hangen. Dus wat dat betreft hebben paard- en booteigenaren in ieder geval al een reden om de CR-V eens van dichtbij te gaan bekijken.
Het laat zich raden dat zonder extra gewicht op de kogel de CR-V makkelijk van zijn plek komt. Vanuit stilstand zit je in ruim 10 seconden op de 100 km/u. Voor het gevoel zit er wel een groot verschil in acceleratie als de auto stilstaat of als de auto al een gangetje heeft. Logisch, dat is altijd zo, maar om het iets krasser te zeggen: het is net of de acceleratie op een gegeven moment een beetje op is. Zeker als je op wat hogere snelheid zit en bijvoorbeeld een voorganger voorbij wilt, zul je echt even letterlijk een tandje terugmoeten om er makkelijk voorbij te komen. Versnelling 5 en 6 (en 4 in iets mindere mate) zijn wat mij betreft dan ook echt de cruiseversnellingen en daarin voldoen de motor en bak dan weer uitstekend.
Opvallend is toch wel de wendbaarheid te noemen. Ondanks dat je een royale auto met een groter dan gemiddelde hoogte bestuurd, doet de auto niet deinerig of hellend aan op respectievelijk oneffen wegen of strak genomen bochten. Het stuurwiel laat zich vrij licht bedienen, maar mist daarbij niet de scherpte. En als je eens een stevige slalom uitvoert of een haakse bocht wat sneller dan gemiddeld neemt, volgt de CR-V nauwgezet de bevelen op, zonder daarbij overmatig te hellen. Het feit dat de auto zo goed wendbaar is, heeft mede te maken met de strakke wegligging en relatief stevige vering, zonder dat dit oncomfortabel te noemen is.
Wat wel minder comfortabel is, is het eerder genoemde rauwe dieselgeluid, maar nog meer dat de motor ook zijn trillingen doorgeeft aan de bestuurder. Via de pedalen voel je met name bij lagere toeren steeds de motor doortrillen. Jammer dat dit niet wat beter afgeschermd is, want zaken als rij- en rolgeluiden weet Honda ook vrij goed buiten de cabine te houden.