Het interieur
Zoals we van Volkswagen mogen verwachten bestaat het interieur voornamelijk uit nette en degelijke materialen. Alles sluit netjes op elkaar aan en de indelingen van knoppen, meters en schakelaars zijn niet meer dan logisch. Volkswagen heeft geprobeerd om een gevoel van exclusieve sportiviteit te creëren door veelvuldig gebruik te maken van zaken als aluminiumkleurige interieurlijsten en leer. De afwijkende klokken met blauw verlichte naalden, aluminiumpedalen en het aan de onderkant afgeplatte lederen sportstuur dragen daar zeker hun steentje aan bij. Het haalt het echter allemaal net niet als je de vergelijking doortrekt naar concurrenten als de Audi S3 en de BMW 130i. Daarvoor is het plastic aan de onderzijde van het dashbord te hard en in plaats van aluminiumkleurige plastic inleg hadden ze beter echt aluminium kunnen gebruiken.
Helaas verder weinig frivoliteit. Het blijft allemaal erg traditioneel en zakelijk. Zelfs de sfeerverlichting tussen de leeslampjes kan daar weinig aan veranderen. De ergonomie is verder wel top. Het goed af te stellen sportstuur met speciale inkepingen voor je handen wil je, eenmaal vast, niet meer loslaten. Echter, een kleine gewenning is het schakelen met de paddels achter het stuurwiel omdat deze zich vlak voor de schakelaars van de ruitenwissers en richtingaanwijzer bevinden. Wanneer je in het begin wat al te driftig aan het schakelen bent, wil het wel eens voorkomen dat je in plaats van schakelen de ruitensproeiers aanzet of grootlicht voert, maar al doende leert men. Ook de lederen sportstoelen zijn goed in te stellen, ze zitten perfect en geven dusdanig veel steun dat je je begint af te vragen wat de meerwaarde is van de, optionele, minder praktische Recaro stoelen.
Achterin is er voldoende been- en hoofdruimte. Ik kon met mijn 1.86m redelijk achter mezelf zitten al zou ik op deze manier een trip naar Barcelona niet willen aanbevelen. Bij een standaard voorwiel aangedreven Golf bedraagt de bagageruimte 350 liter. Omdat de R32 aandrijving heeft op alle 4 de wielen moest een deel van de bagageruimte opgeofferd worden om de onderdelen van de aandrijving op de achteras onder te brengen. De bagageruimte bedraagt in dit geval 275 liter respectievelijk 1230 liter met de tweede zitrij neergeklapt. Verder vinden we in het interieur allerlei praktische zaken zoals regen- en lichtsensoren, Dual zone Climatronic, een flesopener in het vakje tussen de voorstoelen en een (optionele) cd-wisselaar onder de middenarmsteun. De auto was bovendien uitgerust met een electrisch zonnedak dat, wanneer helemaal open, irritant begon te brommen bij een snelheid van 80 km/u.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline