Het rijden
De R32 wordt aangedreven door de 3.2 liter V6 die we, in verschillende configuraties, ook kennen van andere producten binnen het Volkswagenconcern. De motor heeft een opmerkelijke bouwwijze door zijn kleine blokhoek. Dit heeft als resultaat dat de motor wat lichter en compacter is dan een conventionele V6 wat weer ten goede komt aan rijgedrag en ruimte. Met het oog op milieu en brandstofbesparing is het trouwens opmerkelijk dat de motor niet voorzien is van FSI technologie zoals de meeste motoren binnen het Volkswagenconcern. In de R32 heeft de motor een vermogen van 250 pk en 320 Nm aan koppel en Volkswagen claimt een sprint van 0 naar 100 in 6,3 sec (met DSG) en een top van 250 km/u.
In de praktijk betekent het dat je met een serieus snelle auto op pad bent. De vermogensopbouw loopt snel en geraffineerd. Al vanaf 2800 toeren is er 320 Nm aan koppel voorradig en rond de 6800 toeren heb je alle 250 paarden tot je beschikking. De testauto was uitgerust met DSG en hoewel ik geen fan ben van automaten of gerobotiseerde handbakken in sportauto’s moet ik toegeven dat het principe van een dubbele koppeling feilloos werkt. Doordat de bak in een fractie van een seconde opschakelt wordt de terugval beperkt tot zo’n 600 toeren. Geef je vol gas dan lijkt het net of de auto eenzijdig aan het versnellen is. En versnellen doet de R32 moeiteloos, pas ver boven de 200km/u is de fut er een beetje uit.
Nog leuker is het aansnijden van bochten. Zoals ik eerder vermeldde, beschikt de snelle hatch over 4-motion waarbij alle vier de wielen permanent worden aangedreven. De verdeling van de aandrijving werkt automatisch en is afhankelijk van de rijomstandigheden en de hoeveelheid grip die de wielen ondervinden. En mede door zijn, 20mm verlaagd onderstel en 225mm brede banden, ligt de hatch als een spreekwoordelijk blok op de weg. Resultaat is dat je de R32 ongehoord hard een bocht in kan sturen en wanneer je het gas erop houdt, er nog harder uit kan laten knallen. En mocht het uit de hand beginnen te lopen, dan grijpt het standaard ESP razendsnel in. Het onderstel geeft voldoende feedback en is stevig gedempt. De besturing met het prettig in de hand liggende stuurwiel stuurt direct en scherp, ook rond de middenstand, desondanks voel je toch dat je met een auto van dik 1500 kilo op pad bent.
Remmen doet de R32 uitstekend en is, dankzij zaken als rembekrachtiging en remkrachtverdelers, goed doseerbaar.
Het meest verslavende is toch wel het geluid. Rijd je rustig dan beperkt het geluid zich tot een donkere brom op achtergrond, jaag je hem echter hoog de toeren in dan verandert het geluid in een rauwe snerpende huil. Het klinkt waanzinnig en menig omstander draaide zich om om te zien of het geluid daadwerkelijk uit deze Golf kwam. Mocht je al dat geboender zat zijn dan kun je de DSG bak op automaat zetten door even de rechterpaddel ingedrukt te houden. De automaat schakelt erg soepel en daardoor is de R32 ook ontspannen te rijden. De auto is net zo praktisch als een huis-, tuin- en keuken Golf en is ook prima te gebruiken als snelle reisauto. Met een stevig verbruik als nadeel.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline