Porsche 911 Turbo

- 26 november 2007

De ultieme Porsche?

Puristen beschouwen het als de laatste échte Porsche: de 911 van het type 993, geproduceerd van 1993 tot en met 1998. Zijn opvolger - type 996 - verbrak namelijk de traditie van de luchtgekoelde motoren, een traditie die teruggaat naar het begin van de vorige eeuw, toen Ferdinand Porsche nog vliegtuigmotoren bouwde. Deze motoren gebruikte hij later voor zijn vierwielige stokpaardjes; de Volkswagen Kever en de Porsche 356. Ten tijde van de 993 waren luchtgekoelde motoren technisch al achterhaald, maar juist vanwege de traditie hield Porsche er aan vast.

En wat is er beter dan een Porsche 911 met een luchtgekoelde motor? Juist, een Porsche 911 met een luchtgekoelde motor die voorzien is van twee turbo’s! Goed voor een motorvermogen van meer dan 400pk en een topsnelheid van ongeveer 300km/h, waarmee dit destijds één van de allersnelste auto’s op de markt was. Vanwege zijn status als topmodel van de het type 911 dat als laatste echte Porsche wordt beschouwd én zijn erg indrukwekkende voorkomen is het niet meer dan logisch dat deze 911 Turbo door velen wordt gezien als de ultieme Porsche. Terecht of onterecht?

430 pk
570 Nm
320 km/h
3,8 s
onb (15.7) l/100km
372 g/km
G
22%
€ 97.971
€ 175.630
€ 3.220 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi R8 4.2 FSI quattro

  • Ferrari 412

  • Aston Martin V8 Vantage

  • 2013 - Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDK

  • 2012 - Porsche 911 Carrera S PDK

  • 2010 - Porsche 911 Turbo PDK

  • 2007 - Porsche 911 GT3

  • 2007 - Porsche 911 Carrera 4S