Veilige weg
Traditiegetrouw heeft de nieuwe Laguna in stationwagenvorm een andere naam dan zijn voorganger. Het begon in 1995 met de Laguna Break, in 2001 werd hij omgedoopt tot de Grand Tour en sinds vorig jaar draagt hij de naam Estate. De compleet nieuwe naam betekent echter niet dat de Laguna er compleet anders uitziet dan zijn voorganger. De Estate is namelijk in grote lijnen een evolutie van de Grand Tour. Renault heeft duidelijk voor de veilige weg gekozen, geef ze eens ongelijk. Met een auto die zo belangrijk is voor het merk, wil je natuurlijk niet teveel risico nemen. Een heel gewaagde styling kan funest zijn voor de verkopen en gezien de hoge ontwikkelingskosten van een nieuwe auto, is de verkoopbaarheid van een auto erg belangrijk. ‘Better be safe than sorry’, zoals de Engelsen zeggen.
Dat wil echter niet zeggen dat de nieuwe Estate een lichtjes aangepast Grand Tour is. Er zijn wel degelijk grote verschillen te zien. Natuurlijk heeft hij een compleet nieuw front gekregen, met de oversized koplampen als meest in het oog springende onderdelen. Ook heeft de Laguna niet meer een grille tussen de koplampen; de motorkap sluit nu bijna direct aan op de voorbumper. Vanaf de zijkant valt de schuin aflopende achterruit op, die stond bij de Grand Tour nog wat rechter. Achteraan wordt de aandacht getrokken door de chroomrand boven de kentekenplaat en de twee uitlaatpijpen. Hoewel de nieuwe Estate nog steeds eenvoudig herkenbaar is als Laguna, is wel duidelijk dat ontwerpers van Renault druk bezig zijn geweest.
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive