Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

- 15 maart 2008

Premium indruk

Als we een kijkje naar binnen nemen, dan zien we dat het interieur van de Laguna meer klasse uitstraalt dan dat van zijn voorganger. Dankzij mooie materialen, een sterke vormgeving en een goede afwerking maakt de Laguna een ‘premium’ indruk. Het is vooral de styling van het dashboard dat een grote stap voorwaarts heeft gemaakt. Was de middenconsole van de vorige Laguna eigenlijk niet meer dan een verzameling van plastic afdekkapjes, bij de nieuwe Laguna is dat een stuk beter voor elkaar. Dankzij de centrale bedieningsknop is het aantal knoppen op de middenconsole minimaal en door de organische vormen, let bijvoorbeeld eens op de welvingen aan de bovenkant van het dasboard, straalt het interieur veel rust uit.

Omdat het hier een luxe Initiale betreft, is de uitrusting vanzelfsprekend dik voor elkaar. Elke Laguna is standaard uitgerust met onder andere een radio/cd-speler, bi-zone airco, cruise control en ESP. Met de Initiale uitvoering krijg je bovendien cd-navigatie, leren bekleding, parkeersensoren rondom, meesturende bi-xenon verlichting en nog veel meer lekkers. De cruise control is te bedienen vanaf het stuur – dus niet meer met een stengel, zoals bij de ‘oude’ Laguna – en dat is erg prettig. Het is alleen wel jammer dat de knopjes niet verlicht zijn, zodat je ze in het donker op de tast moet bedienen. En als we toch aan het zeuren zijn: het navigatie-beeldscherm kleurt paars als er licht op schijnt en kan dus slecht afleesbaar zijn bij zonsopkomst of -ondergang. Geen ramp, wel een beetje lastig soms.

De Laguna staat bekend om zijn ruime interieur. Anders dan de zogenaamde lifestylecombi’s zoals de Audi A4 Avant en BMW 3 Serie Touring heeft hij een kofferruimte waar je echt veel bagage in kunt verstouwen. Bij het zien van de vlakke achterruit van de Estate waren we even bang dat deze auto ook een lifestylecombi was geworden en dus minder ruimte biedt, maar dat blijkt mee te vallen. Dankzij een groei in lengte van zo’n 10cm is hij zelfs ruimer dan zijn voorganger. Met de achterbank omhoog meet de ruimte 508 liter en met een druk op de knop klapt de leuning omlaag en neemt de ruimte toe tot 1.593 liter. Ook op de voorstoelen en de achterbank is de ruimte toereikend. Al moet gezegd worden dat de hoofdruimte niet overhoudt, maar wellicht heeft dat te maken met de glazen panelen in het dak.

170 pk
270 Nm
215 km/h
9,4 s
10,0 (8.9) l/100km
210 g/km
G
22%
€ 29.800
€ 41.635
€ 763 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Executive

  • 2011 - Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • 2011 - Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2009 - Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • 2006 - Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour