Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

Pawel Piotrowski - 26 juli 2009

Suboptimaal

Het 2.0 TSI blok voelt subjectief dan ook veel alerter aan dan in non GTI’s. Vooral de gasrespons is flink verbeterd waardoor voor je gevoel de turbo veel eerder in actie komt. Vanuit stilstand is de souplesse dan ook groot, boven de 5.000 toeren twijfelt de motor echter heel even wat zich uit in een iets wegvallende turbodruk. Met deze motorkarakteristiek kun je op rechte stukken heerlijk onbeschoft blazen, maar rustig rijden is ook heel goed mogelijk. In ons exemplaar moet elk verzet handmatig worden ingeschakeld en dat gaat simpel een eenvoudig. Tegelijkertijd is dat echter ook het grootste zwakpunt van de GTI. Want van een hot hatch verwacht je juist precisie en veel gevoel, en dat kan de bak niet bieden. Het wisselen van verzet gaat met lange slagen en het koppelingspedaal is totaal gevoel- en communicatieloos. Bij het betere stuurwerk kun je zodoende maar lastig doseren. Deze eigenschap geldt ook voor het rempedaal, het kent een lange dode slag waarna opeens een anker wordt uitgeworpen.

Een ander minpunt is de plaatsing van de motor. Deze is net als in andere Golf’s direct achter de koplampen geplaatst waardoor nogal veel gewicht op de neus drukt. Met het gewicht van een dood paard aan je bumper moet je dus wel een bocht door zien te komen. Bij normaal insturen is de zware neus niet direct voelbaar door het aanwezige elektronische sperdifferntieel (EDL), pas bij een agressievere rijstijl komt de ware aard van de GTI naar boven. Bij messcherp insturen gaat de GTI met veel bandengeschreeuw en fors onderstuur uiteindelijk de bocht om. Dat gaat wel met voldoende directheid en redelijk gevoel. Het is alleen jammer dat de bekrachtiging elektronisch is en zodoende soms slap aanvoelt. Daar kan zelfs de continious damping control (CDC) met haar verschillende modi weinig verandering in brengen. In de sportstand is de demping merkbaar harder maar verandert er weinig aan de mate van bekrachtiging. CDC is een optionele aanvulling op het lekker communicatieve onderstel, dat met zijn harde afstemming zich merkbaar onderscheid van zwakkere Golfjes. De afstelling is lekker sportief en in de sportstand zelfs bijna knalhard. Overhellen van de koets wordt daardoor tot een fractie beperkt, de zware neus maakt de GTI echter tot een ondersturende auto zodra de daadwerkelijke grenzen worden opgezocht.

210 pk
280 Nm
240 km/h
6,9 s
9,3 (7.3) l/100km
170 g/km
G
22%
€ 31.650
€ 40.160
€ 736 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Renault Mégane RS

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • 2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • 2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline

  • 2015 - Volkswagen Golf GTE

  • 2014 - Volkswagen e-Golf

  • 2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline

  • 2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • 2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • 2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline