Voor iedereen
Maar maakt dat alles de GTI nou niet tot de GTI die wij kennen en waarderen? Volkswagen heeft duidelijk ruimte gelaten voor aanpassingen door tuners en hobbyisten, maar dat maakt de standaard GTI wel tot een imperfecte auto. Net als de vorige generaties is deze 'zesde' dus uiterst geschikt voor sleutelaars, al zien we de GTI liever zo zoals die door de fabriek bedoeld is. Dankzij zijn 210pk sterke turbomotor liggen de prestaties zoals gewoonlijk weer op hoog niveau, vooral in rechte lijn blijft de GTI een echt kanon. De tussenacceleraties laten maar weinig te wensen over en net zoals vroeger maakt deze eigenschap de GTI tot een auto die maar moeilijk op rechte stukken af te schudden is. Op bochtige wegen weet het weggedrag helaas niet helemaal te overtuigen, met name het onderstuurde karakter vormt een smet op het blazoen. Dat neemt niet weg dat de GTI door zijn acceptabele prijs nog steeds voor velen van ons bereikbaar is. Zijn eenvoudige bediening en breed prestatiebereik maken hem al meer dan dertig jaar lang tot een snelle hatchback die geschikt is voor iedereen die van een pittige gooi-en-smijt wagen droomt.
Fotografie: Luuk van Kaathoven
- Fijne turbomotor
- Snelle tussenacceleraties
- Acceptabel verbruik
- Matige handbak
- Zware neus
- Dure opties
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline