Ford Focus X-Road 1.8 16V Flexifuel

Michel van Breugel - 12 oktober 2009

Identiek

De offroad aspiraties van het exterieur hoef je niet in het interieur van deze Ford te verwachten. De X-Road is van binnen geheel identiek aan de Focus Wagon. Hij heeft daarmee dezelfde voordelen die de normale Focus al met zich meebrengt. De X-Road is uitgerust als Limited-edition wat neerkomt op de Titanium-uitvoering waaraan nog enkele opties zijn toegevoegd, waaronder het Business Pack. Binnenin de Focus valt al direct op dat we hier niet met de basisuitvoering onderweg zijn. De carbonlook middenconsole geeft een frisse uitstraling en ook het 5-inch grote scherm vinden we hierin geïntegreerd. De stoelen zitten als vanouds goed waarbij de instelmogelijkheden voldoende zijn. De X-Road blijft, net als bij de overige modellen van de Focus, kampen met een hoge zit van de stoelen welke niet ver omlaag in te stellen is. Het fijne stuurwiel is zowel horizontaal als verticaal verstelbaar, echter een kanttekening bij het stuur zijn de onverlichte toetsen van de cruisecontrole. In het donker moet je maar net weten waar ze zitten, anders is het één grote zoektocht.

Zoals gezegd heeft de X-Road een 5-inch kleurenscherm waarin onder meer het navigatiesysteem is verwerkt, eveneens de bluetooth telefooninstellingen en uiteraard de radio met cd-speler. Opbergruimte is er aanwezig in het gekoelde dashboardkastje, en de portiervakken. In de middenconsole zijn er geen aflegmogelijkheden, maar Ford maakt dit goed met een groot opbergvak van 4 liter onder de middenarmsteun. De verstelbare armleuning hiervan is prettig tijdens het rijden, echter schuift deze weer terug in zijn startpositie. Het vastzetten van de armleuning is helaas niet mogelijk. Achterin de stationwagen is het redelijk goed toeven voor volwassen. Verwacht geen zeeën van ruimte, maar een uurtje achterin is geen straf. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar waardoor de bagageruimte te vergroten is naar dik vijftienhonderd liter. De afdekhoes van de bagageruimte is uitneembaar, maar neem hier gerust de tijd voor, vooral in het begin is het even knoeien hoe dit precies in zijn werk gaat. De afdekhoes rolt gemakkelijk op en houdt dierbare bagage netjes uit het zicht.

125 pk
165 Nm
198 km/h
10,5 s
8,7 (7) l/100km
167 g/km
E
22%
€ 19.275
€ 23.450
€ 430 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost