Niet verhoogd
Het exterieur van de X-Road geeft de Focus een hoge verwachting mee. Echter kunnen we nu al verklappen dat hij betreft de offroad prestaties niets meer of minder is dan de standaard Focus. Dat betekent in de praktijk dus een voorwielaandrijver die dezelfde bodemvrijheid heeft als de Focus Wagon. De ‘opgeruigde’ Focus wordt alleen geleverd met een benzinekrachtbron, te weten de 1.8 16V 125 pk sterke FlexiFuel-motor. Deze motor heeft het voordeel om zowel op loodvrije benzine te rijden als op bio-ethanol, een goed en duurzaam alternatief voor de huidige brandstoffen.
Het koppel van de gereden 1.800cc benzine is beschikbaar bij 4.000 toeren per minuut. Aan deze cijfers kunnen we al zien dat de krachtbron onderin het toerengebied weinig kracht zal genereren, wat ook in de praktijk zo blijkt te zijn. Het vermogen komt pas hoog in de toeren vrij, maar dan nog zijn wij niet onder de indruk van dit blok. Naar huidige maatstaven is 125pk uit een 1.8 ook niet om over naar huis te schrijven. Meekomen in het verkeer is met deze motorisering geen probleem, maar verwacht geen sportief gevoel in de X-Road. Hoge toerentallen en veel terugschakelen lijkt dus het devies in de Focus, en dat is helemaal geen straf te noemen. De versnellingsbak in de Focus behoort – nog steeds – tot één van de betere in zijn segment. De verzetten zijn dicht op elkaar geplaatst waardoor het snel schakelen niet wordt tegengegaan. De slagen vallen ook goed en stevig in de versnelling, een weg ertussen lijkt er niet te zijn. Het enige minpunt van de versnellingsbak is dat we bij het inschakelen van de oneven versnellingen nog wel eens tegen de middenconsole stoten.
De Focus kennen we inmiddels allemaal als een perfect uitgebalanceerde automobiel. Daar doet deze X-Road uiteraard bijna niet voor onder. Bijna, want de testauto schuift naar ons gevoel wat sneller over de voortrein weg dan we gewend zijn van de Focus. Toch kunnen we nog steeds lachen tijdens de testritten in de Focus, want wat neemt deze wagen de rotondes en bochtenwerk graag en vooral gretig. Het lijkt wel of het onderstel zich vastbijt bij elke stuurbeweging. Daarbij is de interactie tussen het stuurwiel en de voorwielen natuurlijk geweldig. Wat een gevoel en directheid zitten er in het stuurwiel, de communicatie druipt er werkelijk vanaf. Strak in de bochten ligt de Ford zeker, waarnaast oneffenheden ook nog eens goed weggefilterd worden. Ondanks het vele stadsverkeer bleef het verbruik binnen de perken. We kwamen uit op een gemiddelde uit van 8.7 liter per 100km, 1.5 liter hoger dan de fabrikant opgeeft.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost