Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

Pawel Piotrowski - 12 april 2010

Gran Tourismo

Met het geblazen 1.4 MultiAir motorblok is de Punto Evo een zeer leuke en uitdagende auto om te rijden. Voor een kleine hatchback ligt het vermogen vrij hoog en zijn de prestaties respectabel, wij kennen namelijk weinig auto's in deze klasse die moeiteloos een BMW 320i bij weten te houden en met gemak ruim 200km/h halen. De fabrieksopgave van het brandstofverbruik hebben wij niet gehaald, maar het behaalde resultaat is in combinatie met de prestaties zeker keurig. Het blijft wel jammer dat de Sport uitvoering enkel optische opsmuk aan het toch al fraaie design toevoegt. Daarmee oogt de Punto Evo lekker dik, dit uiterlijk kan hij op asfalt echter niet volledig waarmaken. Daarvoor is de onderstelafstemming te veel op comfort en te weinig op sportiviteit gericht. Dat maakt de Punto Evo wel tot een rappe gran turismo en dat is helemaal niet zo verkeerd. Wie echter op zoek is naar hot hatch met een uitmuntend weggedrag kan beter uitwijken naar de Ford Fiesta.


Fotografie: Luuk van Kaathoven

  • Rappe hatchback
  • Veelbelovende techniek
  • Mooi interieur met fraaie details
  • Stuurt te licht
  • Demping te zacht
  • Mist zesde versnelling
135 pk
206 Nm
205 km/h
8,5 s
6,7 (5.6) l/100km
129 g/km
E
22%
€ 12.495
€ 20.995
€ 385 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

  • Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • 2012 - Fiat Punto TwinAir Easy

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2005 - Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima