Vertrek
In totaal hebben we zo’n 3.300 kilometers voor de boeg, met een route die ons leidt langs de bekendste steden: Kopenhagen, Malmö, Stockholm en Göteborg. We besluiten om er geen zuinigheidsrit van te maken, maar om de reis met een normaal rijgedrag af te leggen, juist voor een zo representatief mogelijk testverbruik. Ons startpunt is de Ford-importeur in Amsterdam, daar halen we de frisblauwe testauto op. Met een volgetankte en volgepakte auto vertrekken we vervolgens vol goede moed in de richting van ons eerste reisdoel: Kopenhagen.
Rijden met de Focus is een feest van herkenning. Niet in de laatste plaats omdat deze tweede generatie al sinds 2004 op de markt is en we dit model al in vele uitvoeringen hebben getest. We voelen ons er meteen in thuis, maar merken ook direct dat een modelwisseling niet voor zijn tijd is. Met name het gebruik van harde plastics voor de middenconsole en deurpanelen is anno 2010 achterhaald. De ergonomie is echter nog steeds prima in orde en ook over de uitrusting is er geen reden tot klagen, met een touchscreen navigatiesysteem, xenonverlichting en achteruitrijcamera.

Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

Mazda 3 2.2 CiTD Business+

Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

Subaru Impreza XV 2.0R AWD

Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

Nissan Leaf

Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

Peugeot 308 GTI

Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

2013 - Ford Focus Electric Titanium

2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost


