Göteborg
Na twee dagen in Stockholm vertrekken we in de richting van Göteborg en wederom delen we de reis in tweeën, met een stuga-overnachting halverwege. Onderweg verdiepen we ons eens goed in de Ford Eco Mode, het systeem dat bestuurder moet bewegen zuiniger te rijden. Er wordt aangestuurd op drie vlakken: vroeg opschakelen, goed anticiperen en zo min mogelijk korte ritjes. In het dunbevolkte Zweden scoren we eenvoudig de maximale score (vijf bloemblaadjes!), maar in het drukkere Nederland zal dit een grotere uitdaging zijn en kan de Eco Mode goed van pas komen.
Wel had de schakelindicator iets intelligenter mogen zijn. Het is louter een ‘opschakelindicator’, terwijl het in sommige situaties juist gunstiger is om in een lagere versnelling te blijven rijden of zelfs terug te schakelen. Op de glooiende binnenwegen was de maximale snelheid regelmatig 70km/h en dan is het bergop efficiënter en prettiger om niet in de hoogste versnelling te rijden. In de buurt van Göteborg vullen we de tank voor de tweede keer. Daarna rijden we door naar de havenstad. Geen stad om een hele vakantie door te brengen, maar we kunnen ons er prima een dagje vermaken.

Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive

Mazda 3 2.2 CiTD Business+

Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento

Subaru Impreza XV 2.0R AWD

Citroën C4 2.0 HDi Exclusive

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive

Nissan Leaf

Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

Peugeot 308 GTI

Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack

2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

2013 - Ford Focus Electric Titanium

2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost


