Hard gaan
Daar komt hij dan: enig comfort is de Focus RS500 volledig vreemd. Op de Autobahn stuitert de auto van de ene oneffenheid in de andere en de Recaro's zitten plankhard. Daar komt bij dat er altijd lawaai is, maar al deze kritiek is in feite volstrekt onbelangrijk. Het harde onderstel is namelijk heerlijk supersensitief en de Recaro's ondersteunen voortreffelijk. Het moge duidelijk zijn dat de Focus RS500 een monument van een auto is. Hij is door zijn scherpe bediening en ongelooflijke weggedrag, maar bovenal zijn 'hardgaantoegankelijkheid' zo verslavend en zo heerlijk 'niet-2010', dat er qua balans tussen 'fun' en satisfactie eigenlijk geen auto met zoveel beleving te krijgen is. Overigens wordt dat wel lastig, want de Focus RS500 is uitverkocht.
Fotografie: Martijn Koevoets
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost