Ford Focus RS500

Jan Westerhof - 10 november 2010

Hard gaan

Daar komt hij dan: enig comfort is de Focus RS500 volledig vreemd. Op de Autobahn stuitert de auto van de ene oneffenheid in de andere en de Recaro's zitten plankhard. Daar komt bij dat er altijd lawaai is, maar al deze kritiek is in feite volstrekt onbelangrijk. Het harde onderstel is namelijk heerlijk supersensitief en de Recaro's ondersteunen voortreffelijk. Het moge duidelijk zijn dat de Focus RS500 een monument van een auto is. Hij is door zijn scherpe bediening en ongelooflijke weggedrag, maar bovenal zijn 'hardgaantoegankelijkheid' zo verslavend en zo heerlijk 'niet-2010', dat er qua balans tussen 'fun' en satisfactie eigenlijk geen auto met zoveel beleving te krijgen is. Overigens wordt dat wel lastig, want de Focus RS500 is uitverkocht.


Fotografie: Martijn Koevoets

      350 pk
      460 Nm
      263 km/h
      5,6 s
      onb (9.4) l/100km
      225 g/km
      G
      22%
      € 61.660
      € 64.160
      € 1.176 / maand
      € 180 - € 205 / kwartaal
      • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

      • Audi A3 2.0 TDI Ambition

      • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

      • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

      • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

      • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

      • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

      • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

      • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

      • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

      • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

      • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost