OntBangled
Tien jaar geleden verraste BMW-ontwerper Chris Bangle vriend en vijand met de controversieel gelijnde 7 Serie, die de toon zette voor een nieuwe designfilosofie. Met scherp, gewaagd lijnenspel deed BMW afstand van de behoudende, ingetogen koers die tot op dat moment werd gevaren. De laatste jaren is het merk weer wat meer op de tijdloze toer, en dat zie je terug bij de nieuwe X3. De auto oogt niet meer zo gewaagd als zijn voorganger, maar ziet er, zeker in het chique 'Tiefseeblau', wel een stuk eleganter en evenwichtiger uit. Het design vertoont veel overeenkomsten met dat van de X5, en toch zie je aan de scherp gelijnde snuit, de karakteristieke lijnen van de achterste zijruit en de vorm van de achterlichten ook duidelijk dat hier een X3 staat. De nieuwe X3 oogt daarbij niet alleen forser en robuuster dan zijn voorganger, maar is dat ook daadwerkelijk. In alle dimensies is de X3 een stukje gegroeid. Daarmee is de auto qua afmetingen vergelijkbaar met de vorige generatie X5. Doordat de nieuwe X5 weer een stukje groter gegroeid is en het X-programma aan de onderkant is aangevuld met de kleinere X1, valt de Sports Activity Vehicle - zoals BMW de X3 typeert - weer mooi tussen z'n broers in en zit hij hen niet in het vaarwater.
Volvo XC60 D5 Summum
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Infiniti EX 30d GT Premium
Infiniti EX37 3.7 V6
Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line
Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD