Wijzende vingertjes
Bang voor verontwaardigde opmerkingen en wijzende vingertjes van milieubewuste buren hoef je met de nieuwe X3 niet meer te zijn. De uit de kluiten gewassen SAV is als xDrive20d namelijk voorzien van een groen B-label. Dat komt onder meer door een pakket technologische maatregelen, dat onder de inmiddels welbekende naam 'EfficientDynamics' wordt ingezet om verbruik en uitstoot terug te dringen. Met succes, want ook al is het opgegeven verbruik van bijna 1 op 18 een utopie, een verbruik van bijna 1 op 14 is nog altijd een nette prestatie voor een auto van dit formaat. Het wordt nog mooier als je ziet hoe weinig concessies je daarvoor hoeft te doen. De combinatie van de tweeliter diesel en de 8-traps automatische transmissie maakte onlangs al veel indruk in de 520d Touring, en weet ook wel raad met de nieuwe X3. Doordat het koppel van 380 Nm al bij 1.750 rpm volledig ter beschikking staat, wandelt de automaat bij een normale rijstijl vlot en uitermate soepel door zijn versnellingen heen. Trap je het gaspedaal dieper in, dan reageert de transmissie adequaat door direct terug te schakelen. Nul tot honderd doet de X3 xDrive20d in 8,5 seconden, en daarvoor hoeft de 1.700 kg zware BMW zich allerminst te schamen.
Volvo XC60 D5 Summum
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Infiniti EX 30d GT Premium
Infiniti EX37 3.7 V6
Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line
Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD