Niets dan lof
Tot nu toe niets dan lof voor de viercilinder diesel in de X3. De motor is krachtig, zuinig en snel genoeg en lijkt daarmee de 3.0 zes-in-lijn dieselmotor in de xDrive30d overbodig te maken. Toch is die conclusie niet helemaal vanzelfsprekend. De tweeliter is namelijk niet de meest stille in zijn soort, wat een kleine domper op de vreugde is. Hoewel we nog tot het voorjaar op de 258 pk sterke 3.0 zes-in-lijn diesel moeten wachten, zal die - BMW kennende - een stuk beter in het gehoor liggen. De rijeigenschappen van de nieuwe X3 zijn gelukkig wel helemaal des BMW's. Ons testexemplaar is voorzien van een optioneel adaptief onderstel, waarmee de X3 zich met een druk op de knop van zijn sportieve kant laat zien. Vooral in de 'Sport'-stand biedt de X3 een heerlijke balans tussen sportiviteit en comfort. De besturing is in deze stand prettig zwaar en communicatief en het onderstel is stevig, zonder hinderlijk stug en stuiterig te zijn. De auto ligt als een blok op de weg en laat zich in bochten niet van zijn stuk brengen. Ook in de 'Normal'-stand, waarbij de nadruk meer op comfort ligt, moet je het vrij bont maken om de X3 uit zijn spoor te krijgen. Zeker voor zo'n hoge auto is het bewonderenswaardig wat een fijne rijdersauto BMW met de X3 heeft neergezet.
Volvo XC60 D5 Summum
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Infiniti EX 30d GT Premium
Infiniti EX37 3.7 V6
Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line
Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD