BMW X3 xDrive20d High Executive

- 5 februari 2011

Niets dan lof

Tot nu toe niets dan lof voor de viercilinder diesel in de X3. De motor is krachtig, zuinig en snel genoeg en lijkt daarmee de 3.0 zes-in-lijn dieselmotor in de xDrive30d overbodig te maken. Toch is die conclusie niet helemaal vanzelfsprekend. De tweeliter is namelijk niet de meest stille in zijn soort, wat een kleine domper op de vreugde is. Hoewel we nog tot het voorjaar op de 258 pk sterke 3.0 zes-in-lijn diesel moeten wachten, zal die - BMW kennende - een stuk beter in het gehoor liggen. De rijeigenschappen van de nieuwe X3 zijn gelukkig wel helemaal des BMW's. Ons testexemplaar is voorzien van een optioneel adaptief onderstel, waarmee de X3 zich met een druk op de knop van zijn sportieve kant laat zien. Vooral in de 'Sport'-stand biedt de X3 een heerlijke balans tussen sportiviteit en comfort. De besturing is in deze stand prettig zwaar en communicatief en het onderstel is stevig, zonder hinderlijk stug en stuiterig te zijn. De auto ligt als een blok op de weg en laat zich in bochten niet van zijn stuk brengen. Ook in de 'Normal'-stand, waarbij de nadruk meer op comfort ligt, moet je het vrij bont maken om de X3 uit zijn spoor te krijgen. Zeker voor zo'n hoge auto is het bewonderenswaardig wat een fijne rijdersauto BMW met de X3 heeft neergezet.

184 pk
380 Nm
210 km/h
8,5 s
7,3 (5.6) l/100km
147 g/km
F
22%
€ 51.735
€ 76.066
€ 1.395 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • Volvo XC60 D5 Summum

  • Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line

  • Land Rover Range Rover Evoque CoupĂ© TD4 Prestige

  • Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD

  • 2019 - BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • 2013 - BMW X3 sDrive18d High Executive