Oudgediende
De Laguna is alweer sinds 2007 op de markt, vorig jaar kregen de hatchback en de stationwagen een opfrisbeurt en sinds dit jaar is de 20% bijtellingsvariant verkrijgbaar. Renault heeft geen ingrijpende maatregelen hoeven treffen om een uitstoot van 110 gram per kilometer te halen, dit komt grotendeels op het conto van de bescheiden cilinderinhoud van Renaults bekende 1.5 dCi. Nu was deze motorisering al langer in de Laguna leverbaar, zij het echter zonder roetfilter. De Laguna 1.5 dCi was voor de importeur niet interessant om 'm op de Nederlandse prijslijsten zetten, om de simpele reden dat 'ie bijtellingstechnisch niet interessant is. Maar door de montage van een roetfilter en een aantal andere ingrepen zijn de uitstoot van fijnstof en koolstofdioxide genoeg gedaald om in de 20% bijtellingscategorie te vallen. Renault heeft echter nog wat ijzers in het vuur laten liggen om het verbruik en de uitstoot nog verder te drukken. De belangrijkste daarvan is een start-stop systeem. In zijn huidige vorm levert de motor 110 pk bij 4.000 toeren en een koppel van 240 Nm bij 1.750 toeren. Keurige waarden voor zo'n klein dieseltje, maar hij moet wel 1.295 kilo auto voortbewegen. Volgens fabrieksopgave resulteert dit toch in een verbruik van 4,7 liter op 100 kilometer.