Is 't wat het lijkt?
Hoog tijd om te kijken wat het verbruik in werkelijkheid is. Voor ons staat een Laguna Estate Série Limitée Exécutive, inderdaad met drie accent's aigu, in Gris Cassiopee. Een ingetogen kleur, maar de donkergrijze 18 inch Interlagos velgen geven de Laguna een sportief accent. Uiterlijk onderscheidt de eco2 versie zich doordat zijn uitlaatpijp onder de bumper verscholen is, zijn rianter vermogende broers hebben zelfs twee verchroomde exemplaren. Dankzij Renaults keyless-entry systeem hoeven we alleen maar aan de deurgreep te trekken om de auto te ontgrendelen en te openen. Na het openen van de deur beginnen we toch even te twijfelen of we wel met een bescheiden gemotoriseerde Laguna te maken hebben; het interieur lijkt welhaast té sportief. Zwarte leren bekleding met lichtgrijze alcantara middenstukken, een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel, geperforeerde aluminium pedalen. Ook de pooknop is van echt aluminium, zo blijkt. Wanneer we 'm ter hand nemen bij het instellen van de zitpositie voelt 'ie ijskoud aan. Een prettig kenmerk van echtheid. Ook de strip in het dashboard is van echt aluminium. Het vinden van een aangename zitpositie lijkt aanvankelijk vrij lastig. Meteen na het dichtslaan van de deur ervaar je de zit als vrij hoog. Tot onze verbazing blijkt de stoel al in zijn laagste stand te staan. Vanuit die stand kan de stoel trouwens een verbluffend eind omhoog, de hoofdsteun raakt met gemak de hemelbekleding. Het gevoel "op de bok" te zitten komt door de kenmerkende raamlijn van de Laguna, de ramen in de voordeuren zijn namelijk erg hoog, terwijl de raamlijn aan de onderzijde opvallend laag is. Ben je daar eenmaal aan gewend, dan merk je dat de zitpositie niet erg afwijkt van andere middenklassers. De instelmogelijkheden zijn zoals gezegd erg goed, met name voor kleinere bestuurders is er een prima rijpositie te vinden. De stoelen van de Laguna zitten voortreffelijk, ze zijn on-Frans stevig en bieden prima ondersteuning. De Série Limitée Exécutive heeft standaard elektrisch verstelbare voorstoelen waarvan ook het zitvlak kan kantelen. De stoelen hebben een geheugen voor drie instellingen die gekoppeld is aan de instelling van de buitenspiegels. Zowel de spiegels als de stoelen zijn verwarmd. Het genoemde pakket omvat voorts parkeersensoren achter en de aluminium elementen in het interieur. Renault rekent €1.195 extra voor dit pakket ten opzichte van de Dynamique-uitvoering, en hoopt hiermee de zakelijke rijder over de streep te trekken.
Zo, stuur, stoelen en de spiegels zijn afgesteld. Een druk op de startknop resulteert in het bekende geluid van een commonrail dieselmotor. Het was te verwachten, maar het uiterlijk vertoon deed ons even twijfelen...