Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

Arnold van Schepen - 4 december 2011

Doet leuk mee

De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die goed is afgestemd op de combinatie motorvermogen / voertuiggewicht. Bij stationair toerental heeft de 1.5 dCi uiteraard niet een enorm koppel voorhanden, maar wegrijden uit stilstand is voor geen enkele bestuurder een probleem. De koppeling is goed te doseren en met een klein beetje hulp van het gaspedaal komt de Laguna soepel en vlot in beweging. Wanneer je de adviezen van de schakelindicator opvolgt komt je prima met het verkeer mee, maar je merkt wel dat de motor niet overbemeten is. De schakelindicator geeft net zo vaak het advies terug te schakelen als andersom. Beneden de 80 km/u is de zesde versnelling praktisch onbruikbaar, het toerental valt dan onder de 1.500 en dan is de fut er goed uit. Op de snelweg gaat de 1.5 dCi gemakkelijk met de stroom mee, maar inhaalacties vergen wel extra inspanning: goed anticiperen is een must en één of twee versnellingen terugschakelen vaak ook. En toch: na een week rijden met 700 snelwegkilometers voelt de Laguna niet hopeloos ondergemotoriseerd aan, mensen die voor deze motorisering kiezen zullen slechts af een toe een peekaatje of 30 extra wensen. Door zijn comfortabele interieur en rijgedrag noopt de Laguna tot een rustige rijstijl. Het betere bochtenwerk is aan zijn stuurinrichting en onderstel niet besteed. De Laguna reageert indirect op een instuurcommando, wordt het stuur verder verdraaid, dan duikt hij in zijn veren om vervolgens keurig de ingezette koers te volgen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat onze testauto door de importeur op gloednieuwe Michelin Alpin's was gezet, hierdoor zijn de kwaliteiten van de stuurinrichting niet met grote nauwkeurigheid vast te stellen. Vast staat wel dat de Laguna stevig afgeveerd is, maar we moeten niet vergeten dat dit een ruime stationwagen is die ook met volle bepakking grote afstanden met ruim voldoende comfort voor zijn inzittenden aflegt.

110 pk
240 Nm
187 km/h
12,2 s
6,1 (4.7) l/100km
110 g/km
D
22%
€ 29.090
€ 34.292
€ 629 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition

  • 2011 - Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • 2009 - Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • 2008 - Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale

  • 2006 - Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour