Lekker vlot
Optisch mag de facelift dan weinig spannends hebben gebracht; op technisch vlak zijn de ontwikkelingen des te interessanter. Achter de vernieuwde neus schuilt een 1.8 TFSI die krachtiger, efficiënter én goedkoper werd en bij zakelijk gebruik bovendien goed is voor 20% bijtelling. Wereldschokkend is de vermogensplus van 10 pk niet - de motor levert nu 170 pk af op de voorwielen - maar door de fors toegenomen trekkracht (van 250 naar 320 Nm) voelt de A5 wel lekker vlot aan. Helemaal onderin heeft de instapper nog even z'n handen vol aan de anderhalve ton die de Sportback in de schaal legt, maar net voordat de tellernaald de 2.000 tpm passeert, komt de A5 energiek in beweging. In 8,2 seconden staat de '100' op de teller en ook daarboven weet de instapper wel raad met de A5. Doordat vermogen en koppel bovendien eerder beschikbaar zijn dan voorheen, laat de A5 zich probleemloos schakellui rijden. Ook bij lage toerentallen blijft de motor keurig trillingvrij lopen. Bovendien zorgt zo'n efficiënt karakter voor minder motorgeluid en, niet te vergeten, een lager brandstofverbruik. De beloofde 5,8 liter per 100 km werd weliswaar niet gehaald, maar zodra de maagdelijke kilometerstand van 3.000 over enige tijd in de geschiedenisboeken is verdwenen, neemt het zicht daarop normaal gesproken vanzelf toe.