Prettige balans
Bijkomend voordeel van het laagtoerige motorkarakter is dat het rijcomfort in de A5 op hoog niveau staat. Niets wijst erop dat je met de instapper onderweg bent en dat neemt toch weer wat kopzorgen weg als de 1.8 TFSI op je shortlist staat. Nu zit de kracht van deze A5 'm niet alleen in de fiscale voordelen, maar ook in het feit dat z'n rijeigenschappen een breed publiek aanspreken. De Sportback suggereert met z'n naam wellicht dat 'ie vooral sportieve bestuurders op z'n hand probeert te krijgen, maar dat is beslist niet het geval. Laat je ook niet op het verkeerde been zetten door het afgeplatte sportstuur, de fraaie aluminium sierlijsten of de zwarte hemelbekleding. Het is allemaal onderdeel van de S line en functioneert vooral om de A5 in een wat sportievere jas te steken. All show, no go dus, die S line? Niet helemaal. Naast uiterlijk vertoon voorziet het pakket ook in een sportonderstel en daarmee weet de A5 comfort en sportiviteit in een prettige mate te verenigen. Uitgesproken sportief wordt de auto nooit - daarvoor biedt de besturing te weinig gevoel - maar de mate van feedback van het onderstel is wel dermate prettig dat je heel aardig kunt inschatten wat de auto van plan is. Gelukkig gaat dit niet noemenswaardig ten koste van het comfort. Dat heeft, ook met het sportonderstel, nog steeds de overhand. Oneffenheden in het wegdek verwerkt de A5 keurig en dat maakt het overbruggen van lange afstanden - waar deze auto toch het meest voor gebruikt zal worden - wel zo plezierig.