Frisse blik
Een echt volumemodel leek de A5 aanvankelijk niet te worden. Het model lag in de wieg als coupé en keek daardoor op tegen de populaire vierdeurs A4 en A6. Twee jaar later bracht de A5 Sportback daar verandering in: het model werd onthaald als nicheproduct, maar bleek wel degelijk levensvatbaar te zijn te midden van Audi's succesvolle zakensedans. Dat de A5 Sportback zich nu heeft genesteld in het rijtje 20%-bijtellers, zal z'n positie alleen maar ten goede komen. En waarom ook niet? De fraai gelijnde Audi is nog altijd een interessant alternatief voor wie een A4 of A6 te gewoontjes vindt, maar de A5 Coupé uit praktische overwegingen laat staan. Zonder z'n zakelijke representativiteit te grabbel te gooien is de Sportback net even sportiever geprofileerd dan beide sedans. Het is de fraai aflopende daklijn met het kenmerkende knikje in de achterste zijruiten die dat compliment in de zak mag steken - een kenmerkend staaltje design dat ook de A7 Sportback siert. Toch gaat de meeste aandacht uit naar de nieuwe neus. Het eigen gezicht van de A5 maakte plaats voor het bekende uniforme familiegezicht en ook de achterzijde - waar de lichtunits een subtiele makeover kregen - is gemakkelijk thuis te brengen op Audi's tekentafel. Onderscheidend is het niet; tegelijk staat het de A5 wel erg goed.