Uitgekiend moment
Audi mag dan wat aan de late kant zijn met het gebruiken van hybridetechniek, de Q5 is in het midi-SUV-segment (waarin de degens worden gekruist met auto's als de BMW X3, Mercedes-Benz GLK en Volvo XC60) wel de eerste die door twee motoren wordt aangedreven. Een primeur die komt op een ogenschijnlijk uitgekiend moment: de auto heeft een groen B-label en dankt dat aan een CO2-uitstoot van 158 g/km. Milieuminnend Nederland zou er zo mee wegrijden, ware het niet dat de Q5 nog altijd teveel uitstoot om de leaserijders onder ons met 20% bijtelling te verleiden.
Daar staat tegenover dat de Q5 Hybrid om prestaties bepaald niet verlegen zit. Klinkende getallen (245 pk en 480 Nm) worden op alle vier wielen losgelaten - het quattro-embleem siert iedere hybride Q5 - en in respectabele prestaties omgezet. De spurt naar de 100 klaart de Q5 bijvoorbeeld in een luttele zeven tellen. Daarmee is de groen gelabelde Q5 niet alleen snel, zo voelt 'ie ook aan: iedere beroering van het gaspedaal wordt stante pede opgevolgd en zo fanatiek als de voorwaartse drang van de Q5 is, zo bijterig zet de remmerij de boel ook weer stil. De eerste dag moet je even wennen aan dat gretige, daarna leer je er al snel mee omgaan.
Infiniti EX37 3.7 V6
Infiniti EX 30d GT Premium
BMW X3 xDrive20d High Executive
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Lexus NX300h AWD President Line
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine