Horten en stoten
Dat brengt ons gelijk bij het belangrijkste kritiekpunt aan het adres van de Q5 Hybrid. Het ontbreekt de aandrijflijn namelijk aan verfijning. Rustig cruisend lijkt dat verwijt ongegrond, totdat je het gaspedaal wat dieper intrapt. Wanneer beide motoren elkaar afwisselen, gaat dat gepaard met waarneembare horten en stoten door de aandrijflijn. Weliswaar op de achtergrond, maar toch. Toegegeven, Audi heeft ons de afgelopen jaren erg verwend met de magnifieke S tronic en daardoor lijkt het bruuske schakelkarakter van de 8-traps Tiptronic misschien wel een groter probleem dan het daadwerkelijk is. Aan de andere kant: van een auto waarvan je banksaldo met minimaal 64 mille slinkt, mag je toch ook wat verwachten.
Feit is hoe dan ook dat dit gebrek aan finesse de comfortbeleving niet ten goede komt. En dat is best teleurstellend, temeer omdat de geluidsproductie van de motor juist wèl op een acceptabel niveau staat. Eenmaal op constante snelheid is de Q5 Hybrid dan ook best een prettige reisgezel. Het is vooral de weg ernaartoe die nog voor verbetering vatbaar is. Sturen doet de Q5 direct, maar wat gevoelloos. Opvallend aan de rijeigenschappen is vooral de koersvastheid. Onverstoorbaar ligt de midi-SUV op de weg, als ware het een gewone personenauto - de voordelen van de (standaard) quattro-vierwielaandrijving betalen zich hier uit. Bochten moeten wel héél scherp worden, wil de Q5 het gevecht tegen de natuurwetten verliezen.
Infiniti EX37 3.7 V6
Infiniti EX 30d GT Premium
BMW X3 xDrive20d High Executive
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Lexus NX300h AWD President Line
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine