Chevrolet Trax 1.4 Turbo LTZ

Arnold van Schepen - 21 april 2013

Terreinwaardige stadsflitser

De Trax is bedoeld voor mensen die de compacte buitenmaten en beweeglijkheid van een stadsauto willen, maar tegelijkertijd ook enige offroad capaciteiten wensen. We hebben de auto in Kroatiƫ uitgebreid aan de tand gevoeld en kunnen alleen maar concluderen dat het met de beweeglijkheid wel snor zit. De auto voelt in alle opzichten solide aan, het onderstel houdt zich mooi stil en de carrosserie heeft ondanks de wagenhoogte nauwelijks rolneiging. Wat vooral opvalt is de prettige afstemming van de elektrische stuurbekrachtiging: niet te licht en zeker niet te indirect.

De auto's waarmee wij gereden hebben stonden op 18 inch lichtmetaal, dat betekent dat het afrolcomfort iets afneemt en het afrolgeluid iets toeneemt, maar niet in die mate dat we de standaardwielen van 16 inch zouden adviseren. De 1.4 Turbo is voor de Nederlandse markt de meest interessante optie, dit blok is gekoppeld aan een prima schakelende zesbak. De hoogste versnellingen zijn wat aan de lange kant, maar voor het overige passen de overbrengingsverhoudingen mooi bij de vermogensopbouw van het blok. Je kunt de 1.4 behoorlijk schakellui rijden. Alle Trax'en mogen overigens een geremde aanhanger van 1.200 kilo trekken. Als je van plan bent om dat regelmatig te doen, dan is de 1.7 Diesel wellicht de betere keuze. Deze oudgediende maakt van de Trax een heel andere auto, om te beginnen legt dit blok meer gewicht op de vooras waardoor de rust en de precisie in de besturing merkbaar toenemen, zeker op snelweg- en Autobahnsnelheden. De zesde versnelling is zelfs voor een diesel vrij lang, bij 150 km/u draait de motor met 2.400 toeren. Voor beide motoren geldt dat ze wel duidelijk hoorbaar zijn in het interieur, de diesel in het bijzonder. Chevrolet zegt nog te werken aan een verbetering van de akoestische prestaties van de diesel.

140 pk
200 Nm
194 km/h
9,8 s
7,5 (6.4) l/100km
149 g/km
G
22%
€ 21.995
€ 29.145
€ 534 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Daihatsu Terios 1.5 DVVT Trophy

  • Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna

  • Opel Mokka 1.6 Cosmo

  • Honda HR-V 1.5 Executive

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • Suzuki Vitara 1.6 High Executive

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium