Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S

- 9 mei 2013

Perfect: snel en zuinig

Gezien zijn dikkere uiterlijk en sportieve elementen in het interieur verwacht je een auto met een rijgedrag die het midden vormt tussen dat van een gewone 500 en een Abarth, maar die verwachting komt niet uit. Onderstel, vering en demping zijn identiek aan die van vijfhonderds zonder een S als toevoeging. Wel stuurt hij iets strakker vanwege de grotere velgen, maar het verschil is nihil. Gelukkig is er in de basis niks mis met het stuur- en rijgedrag van de auto. Hij ligt als een blok op de weg en stuurbewegingen worden braaf opgevolgd, ook in wat sneller genomen bochten.

Wat ons vooral verbaasd heeft is de 1.300 cc grote dieselmotor in het vooronder van de rode Fiat. Niet alleen zorgt hij - door zijn 200Nm koppel - voor een prettige versnelling, zowel vanaf stilstand als op tussenacceleraties, maar doet hij z'n werk in stilte en met een hoge efficiëntie. Vooral als je op door het landschap slingerende, stille wegen van bocht naar bocht sprint is de trekkracht van de motor een genot. Toch komt het testverbruik behoorlijk dicht bij de fabrieksopgave van 3.7 liter per 100 kilometer. Rijd je veel op de snelweg en houd je een constante snelheid aan, dan kun je eenvoudig nog wat zuiniger rijden dan de 4.5 liter per 100 kilometer die wij behaalden.

95 pk
200 Nm
180 km/h
11,0 s
4,5 (3.7) l/100km
97 g/km
D
22%
€ 12.995
€ 20.000
€ 367 / maand
€ 223 - € 235 / kwartaal
  • Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

  • DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

  • Renault Clio TCe 90 Expression

  • Hyundai i20 Coupé 1.2 HP Comfort

  • Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange

  • 2020 - Fiat 500 42 kWh electric cabrio

  • 2015 - Fiat 500 1.2 Lounge

  • 2010 - Fiat 500C Twinair 85 Lounge

  • 2010 - Fiat 500C 1.2 Start and Stop Dualogic Rock

  • 2007 - Fiat 500 1.4 16v Sport