Perfect: snel en zuinig
Gezien zijn dikkere uiterlijk en sportieve elementen in het interieur verwacht je een auto met een rijgedrag die het midden vormt tussen dat van een gewone 500 en een Abarth, maar die verwachting komt niet uit. Onderstel, vering en demping zijn identiek aan die van vijfhonderds zonder een S als toevoeging. Wel stuurt hij iets strakker vanwege de grotere velgen, maar het verschil is nihil. Gelukkig is er in de basis niks mis met het stuur- en rijgedrag van de auto. Hij ligt als een blok op de weg en stuurbewegingen worden braaf opgevolgd, ook in wat sneller genomen bochten.
Wat ons vooral verbaasd heeft is de 1.300 cc grote dieselmotor in het vooronder van de rode Fiat. Niet alleen zorgt hij - door zijn 200Nm koppel - voor een prettige versnelling, zowel vanaf stilstand als op tussenacceleraties, maar doet hij z'n werk in stilte en met een hoge efficiëntie. Vooral als je op door het landschap slingerende, stille wegen van bocht naar bocht sprint is de trekkracht van de motor een genot. Toch komt het testverbruik behoorlijk dicht bij de fabrieksopgave van 3.7 liter per 100 kilometer. Rijd je veel op de snelweg en houd je een constante snelheid aan, dan kun je eenvoudig nog wat zuiniger rijden dan de 4.5 liter per 100 kilometer die wij behaalden.
Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition
Suzuki Swift Sport 1.6
Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure
Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO
DS 3 PureTech 130 S&S So Chic
Renault Clio TCe 90 Expression
Hyundai i20 Coupé 1.2 HP Comfort
Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange