Schakeladviezen negeren
Recht van voren heeft de Superb door de donker getinte xenonlampen en horizontale belijning en vrij gemeen gezicht gekregen. Dat oogst zeker bij voorliggers ontzag, maar het stoere uiterlijk van de Superb Greenline wordt gecompenseerd door een zacht binnenste. Onder de kap ligt namelijk een bescheiden 1.6 TDI met 105pk en 250Nm. Tot voor kort was dit blok nog aan een vijfbak gekoppeld, sinds de facelift is dat omwille van de uitstoot een zesbak geworden. Dikke vrienden zullen we met deze combinatie niet worden. De zesbak heeft vrij lange overbrengingen en wanneer je de schakeladviezen keurig opvolgt, kom je in toerentallen terecht die de motor niet prettig vindt. Onder 1.300tpm gaat de 1.6 TDI hevig brommen en sterk vibreren, daarnaast is de turbo dan nog aan het opspoelen en blijven de prestaties uit.
Deze valkuil kun je makkelijk omzeilen door de schakeladviezen nonchalant te negeren. De 1.6 TDI kun je het beste onder alle omstandigheden tussen 1.500 en 2.200tpm houden. Van brommen of vibreren is dan geen sprake meer en bovendien staat er dan altijd voldoende koppel paraat om een tussensprint in te zetten. Voor het verbruik maakt dit allemaal niet zoveel uit. Dankzij banden met lage rolweerstand, een regeneratief remsysteem en een start-stopfunctie blijft dit bijna altijd onder de 6 liter steken. Zelfs op de snelweg blijft de Superb bij tempo 140 relatief zuinig. Na ruim 1.000 kilometer met wisselende wegen en verkeersintensiteit lag het gemiddelde verbruik van onze testauto op een keurige 5,1 liter per 100 kilometer. Dat is meer dan de beloofde 4,3 liter, maar het is moeilijk om een auto te vinden die dezelfde mate aan comfort en luxe biedt en je tevens goedkoper naar de eindbestemming brengt.
Want Comfort schijf je bij de Superb met een grote C. De Greenline is weliswaar standaard met een verlaagd sportonderstel uitgerust, maar daar merk je door de banden met hoge wangen betrekkelijk weinig van. Grove oneffenheden en Vlaamse kuilen strijkt het onderstel soeverein glad, alleen putdeksels en andere hardnekkige naden worden soms ongepolijst doorgegeven. De besturing is tamelijk afstandelijk en de Škoda voelt dankzij de lange wielbasis zeer vertrouwenwekkend aan. Het geluidsniveau is opvallend laag, windgeruis en afrolgeluiden zijn zelfs op snelwegtempo vrijwel afwezig. En weer dient zich het onvermijdelijke vergelijk met een topklasse limousine aan; qua rijkarakter heeft de Superb meer met een S-Klasse dan een Passat gemeen.
Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive
Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro
Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition
Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline
Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition
Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business
Subaru Levorg 1.6GT-S Premium
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo
2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline
2015 - Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline
2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line
2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition
2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance