Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

Pawel Piotrowski - 3 oktober 2013

Schakeladviezen negeren

Recht van voren heeft de Superb door de donker getinte xenonlampen en horizontale belijning en vrij gemeen gezicht gekregen. Dat oogst zeker bij voorliggers ontzag, maar het stoere uiterlijk van de Superb Greenline wordt gecompenseerd door een zacht binnenste. Onder de kap ligt namelijk een bescheiden 1.6 TDI met 105pk en 250Nm. Tot voor kort was dit blok nog aan een vijfbak gekoppeld, sinds de facelift is dat omwille van de uitstoot een zesbak geworden. Dikke vrienden zullen we met deze combinatie niet worden. De zesbak heeft vrij lange overbrengingen en wanneer je de schakeladviezen keurig opvolgt, kom je in toerentallen terecht die de motor niet prettig vindt. Onder 1.300tpm gaat de 1.6 TDI hevig brommen en sterk vibreren, daarnaast is de turbo dan nog aan het opspoelen en blijven de prestaties uit.

Deze valkuil kun je makkelijk omzeilen door de schakeladviezen nonchalant te negeren. De 1.6 TDI kun je het beste onder alle omstandigheden tussen 1.500 en 2.200tpm houden. Van brommen of vibreren is dan geen sprake meer en bovendien staat er dan altijd voldoende koppel paraat om een tussensprint in te zetten. Voor het verbruik maakt dit allemaal niet zoveel uit. Dankzij banden met lage rolweerstand, een regeneratief remsysteem en een start-stopfunctie blijft dit bijna altijd onder de 6 liter steken. Zelfs op de snelweg blijft de Superb bij tempo 140 relatief zuinig. Na ruim 1.000 kilometer met wisselende wegen en verkeersintensiteit lag het gemiddelde verbruik van onze testauto op een keurige 5,1 liter per 100 kilometer. Dat is meer dan de beloofde 4,3 liter, maar het is moeilijk om een auto te vinden die dezelfde mate aan comfort en luxe biedt en je tevens goedkoper naar de eindbestemming brengt.

Want Comfort schijf je bij de Superb met een grote C. De Greenline is weliswaar standaard met een verlaagd sportonderstel uitgerust, maar daar merk je door de banden met hoge wangen betrekkelijk weinig van. Grove oneffenheden en Vlaamse kuilen strijkt het onderstel soeverein glad, alleen putdeksels en andere hardnekkige naden worden soms ongepolijst doorgegeven. De besturing is tamelijk afstandelijk en de Škoda voelt dankzij de lange wielbasis zeer vertrouwenwekkend aan. Het geluidsniveau is opvallend laag, windgeruis en afrolgeluiden zijn zelfs op snelwegtempo vrijwel afwezig. En weer dient zich het onvermijdelijke vergelijk met een topklasse limousine aan; qua rijkarakter heeft de Superb meer met een S-Klasse dan een Passat gemeen.

105 pk
250 Nm
195 km/h
12,3 s
5,1 (4.3) l/100km
111 g/km
C
22%
€ 28.790
€ 35.240
€ 646 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

  • Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition

  • Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • Subaru Levorg 1.6GT-S Premium

  • Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Cosmo

  • 2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • 2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • 2015 - Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

  • 2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • 2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • 2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • 2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance