Tesla Model S P85 Performance Plus

- 3 maart 2014

Big American

Over alternatieven gesproken: Tesla levert de Model S met keuze uit twee accupakketten; een basisvariant met een capaciteit van 60 kWh en 306 pk en een 85 kWh-uitvoering met 367 pk. Qua prestaties ontlopen die twee elkaar nauwelijks (beide sprinten bijvoorbeeld in zo'n zes tellen van 0 naar 100 en houden het - omwille van het verbruik - rond de 200 km/h voor gezien). De belangrijkste verschillen zitten 'm vooral in de actieradius (390 vs. 502 km) en de vanafprijs (66 vs. 76 mille). En dan is er nog het topmodel - tevens onderwerp van deze test: de zogeheten Performance-versie, die 'P85' op z'n achterste heeft staan, leverbaar is vanaf 88.700 euro, het sprintje naar de 100 binnen 4,5 tel afraffelt en met 421 pk garant staat voor een - in meerdere opzichten - spectaculaire rijervaring.

Bij lage snelheden zit 'm dat vooral in het ontbreken van motorgeluid. Tot zo'n 80 km/h zoef je geruisloos door het verkeer. Vooral op dag één is dat een aparte gewaarwording, maar daarna lijkt het al snel de gewoonste zaak van de wereld. Daarboven laten banden en wind zich duidelijker horen en is de Model S niet eens zoveel stiller dan brandstofaangedreven concurrenten. Pas écht sensationeel wordt het zodra je het rechter pedaal vloert. Een kleine dot gas zorgt al voor een serieuze acceleratie, laat staan wat er gebeurt als het pedaal diep tegen de bodem gaat. De manier waarop de Model S zichzelf in alle stilte als een dolle richting de horizon katapulteert, is domweg fascinerend voor een auto die je met een leeggewicht van 2.100 kg met recht een Big American mag noemen. Niet zo vreemd dat de winterbanden met zo'n instant krachtsexplosie soms even de weg kwijt zijn...

421 pk
600 Nm
212 km/h
4,6 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 66.200
€ 119.540
€ 2.192 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2023 - Tesla Model S Plaid

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous