Tesla Model S P85 Performance Plus

- 3 maart 2014

Op = op

Zoveel gewicht drukt normaliter een flinke stempel op de rijeigenschappen, maar de Model S voelt op dat vlak juist relatief lichtvoetig aan. Je kunt de - ietwat gevoelloze - besturing naar wens nog wat lichter of zwaarder instellen, maar de middenstand voldoet eigenlijk prima. Onder normale omstandigheden heb je nooit het idee dat je ruim twee ton om je heen hebt; hooguit in het vlottere bochtenwerk en bij stevige remacties gooit het hoge gewicht zich in de strijd. Tesla heeft het accupakket verdeeld over de bodem geplaatst, wat resulteert in een uitstekende gewichtsverhouding en een laag zwaartepunt. Bijkomend voordeel is bovendien dat er geen bagageruimte verloren gaat. Sterker nog: door de afwezigheid van een motor kun je zelfs onder de 'motorkap' nog een paar flinke weekendtassen kwijt. Ook tussen de voorstoelen biedt de Tesla een aardige - maar wel wat ondiepe - aflegruimte.

Toch heeft de Model S ook een minder praktische kant. Door de grote accucapaciteit is de actieradius weliswaar erg goed - bij snelweggebruik kom je met een volle accu zo'n 350 km en bij lagere kruissnelheden is 400 km zelfs haalbaar - maar daar staat tegenover dat het opladen van de accu's een tijdrovende aangelegenheid (en dus vaak nachtwerk) is. Een range extender zoek je tevergeefs in de Model S; op is dus ook echt op. Tesla heeft voor de lange laadtijd wel een oplossing bedacht in de vorm van een eigen laadpaal, de 'Supercharger'. Daarmee laad je in een half uur tijd ruim de halve accu gratis op. Nadeel is wel dat deze Superchargers in Nederland momenteel alleen langs de snelwegen in Oosterhout (A27) en Zevenaar (A12) staan. Tesla is weliswaar bezig om dat netwerk uit te breiden, maar vooralsnog is dat nog even toekomstmuziek.

421 pk
600 Nm
212 km/h
4,6 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 66.200
€ 119.540
€ 2.192 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2023 - Tesla Model S Plaid

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous